Skogsmiljö och Trädlära

Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

44 inlägg 54186 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Herkelle  
#753785 Jag hittade något idag som var två mansfamnar stor. Är det en ticka?

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

isteskog  
#753811
Herkelle skrev:Jag hittade något idag som var två mansfamnar stor. Är det en ticka?

Såga ur en bit så ser du! Chokladbrunt ska det vara.

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Älgfoderodlare  
#753823 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 14:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

svampbob  
#753830
Älgfoderodlare skrev:Skulle nog mer misstänka en vril. Har sett såna med kraftigt förväxande svart bark. Förmodligen skulle aldrig en ticka kunna växa sig så stor, utan att först döda trädet. O tickan växer sen inte vidare på död ved, men kan sprida sig innan den dör.
Men vrilar växer ju så länge trädet lever då det är en del av det, men dödar det inte som skada. Därför kan de bli mycket stora.


Jag tycker det ser ut som en sprängticka. På en bild ser man en kvist som sticker ut ur tickan och det hade du aldrig fått från en vril. Samtidigt känns det också lite osannolikt att tickan har vuxit så snabbt och slukat kvisten.

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

anersimyra  
#753838 Sprängtickan fungerar biologiskt som en Alien då organismen ”spränger” sig ut genom barken när den mognat för att sprida sporer vidare. Den svarta skorpan är typiskt inte tjockare än ca 10 mm varför jag är tämligen säker på att vad vi ser är en vril vilka kan nå stora dimensioner med vikter på flera hundra kilo.

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Herkelle  
#753979 Ja då verkar det enklaste sättet vara att ta en stege å gå upp och karva lite. Spännande. Vet inte vad jag ska hoppas mest på?

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

hfab  
#753997
Herkelle skrev:Ja då verkar det enklaste sättet vara att ta en stege å gå upp och karva lite. Spännande. Vet inte vad jag ska hoppas mest på?

Det du ska hoppas på är att du hittar en köpare som betalar för materialet.
10000kr/kg för sprängticka, lika mycket för en fin vril som är det du har på bilden. Problemet brukar vara att hitta någon som är villig att köpa färskt virke.
Lycka till. Återkoppla gärna när du sålt dyrgripen. 😀

Edit. Tydligen kan jag inte äta, prata och skriva samtidigt.
Senast redigerad av hfab mån 28 mar 2022, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Blondin 750  
#754000 Vad tror ni om det här?

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754003 I båda fallen är det frågan om vrilar och inte sprängticka

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Blondin 750  
#754013 Det är samma objekt men bilderna är tagna vid olika tillfällen. Vi ska försöka undersöka den lite mer grundligt vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754027
Blondin 750 skrev:Det är samma objekt men bilderna är tagna vid olika tillfällen. Vi ska försöka undersöka den lite mer grundligt vid tillfälle.

Jag var nog lite otydlig. Jag menade både ditt träd och trädet högre upp på sidan som är vrilar

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Mr Goldfish  
#756533 Jag har också följt ämnet Chaga i snart 10 år, tagit kontakt med både återförsäljare, förädlare, uppköpare och de som säljer mycelium pluggar för att odla själv.
För det första är nästan alla svenska Chagapreparat som säljs inom registrerad hälsokost baserad på sprängticka från öststaterna, vilket företagen medger när man frågar efter ursprunget.
För det andra ställs det ganska höga krav för livsmedelsproduktion om man ska tillverka själv, inte precis något som man gör vid köksbordet.
Varför skulle man då vilja göra det själv om det finns uppköpare? Jo för att minimimängden för leverans är 150 kg. Jag har ca 30 kg uppmärkt med GPS ute i skogen och har försökt hitta någon som vill köpa dessa färska, men fått samma nekande svar överallt.
Avslutningsvis får man fråga sig själv om en investering på 25.000 kr för 500 ampuller är en bra idé då inte alla ger någon svamp och man får vänta upp till 7 år för att se resultatet. Personligen är det inte något upplägg jag skulle ta med till revisorn.

Avatar Fallback

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

hfab  
#756541
Mr Goldfish skrev:Jag har också följt ämnet Chaga i snart 10 år, tagit kontakt med både återförsäljare, förädlare, uppköpare och de som säljer mycelium pluggar för att odla själv.
För det första är nästan alla svenska Chagapreparat som säljs inom registrerad hälsokost baserad på sprängticka från öststaterna, vilket företagen medger när man frågar efter ursprunget.
För det andra ställs det ganska höga krav för livsmedelsproduktion om man ska tillverka själv, inte precis något som man gör vid köksbordet.
Varför skulle man då vilja göra det själv om det finns uppköpare? Jo för att minimimängden för leverans är 150 kg. Jag har ca 30 kg uppmärkt med GPS ute i skogen och har försökt hitta någon som vill köpa dessa färska, men fått samma nekande svar överallt.
Avslutningsvis får man fråga sig själv om en investering på 25.000 kr för 500 ampuller är en bra idé då inte alla ger någon svamp och man får vänta upp till 7 år för att se resultatet. Personligen är det inte något upplägg jag skulle ta med till revisorn.

Hur mycket skulle du få om du kunnat leverera 150kg?

Användarvisningsbild

Re: Trädsvampen Sprängticka 10.000 kr/kg

Mr Goldfish  
#756554 De bjuder 400 kr / kilo, men då räknar de på torr vikt. Jag vet inte hur många procent vatten en sprängticka består av, men ska vi gissa så är ju en vedklamp ca 50 % vatten från början och då skulle de 150 kg bli till 75 kg innan de multipliceras med ca 400 kr och renderar 30.000 kr före skatt, enligt mina uträkningar förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).