Skogsmiljö och Trädlära

Hittat en mycket hög gran!

52 inlägg 33164 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374707 Med lite tur kommer det även en blid eller tre!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374708 Jag fick ta med vovven så man får lite distans.
Mest gran på bilderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Peteflamingstar  
#374855
Tåndemåla skrev:Tack vare/pågrund av att jag har ett stort skogsintresse och inte är rädd att skriva vad jag mäter är jag nu under vintern och planlägger i Skåne! Här får jag ta fram räknedosan och interpolera B69,an.
Den går bara till 32 m i öh och 44 i grundyta. Jag skickar några bilder så får vi se vad ni tror att övre höjd är. Gissa gärna på höjd och volym/ ha. Beståndet är 72 år räknat på nyfallen vindfälla. 40 % Douglas och resten gran


Kul att se! Här uppe blir man imponerad om volymerna kommer upp åt 400 kubik i S2:orna.

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#374872 Ser riktigt häftigt ut!
Också rätt förutsättningar med en lång slänt och dessutom i Skåne.

Skulle vi gissa på ÖH?
41m?

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374873 Kanske inte är så lätt att gissa höjd då det i det närmaste är omöjligt att ta en bild så man ser det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Peteflamingstar  
#374884 Höftskjuter med 650 m3sk/ha!

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375020 Okej. Detta har jag skrivit i aktuell plan.
Areal 2,1 ha
Ålder 75 år. (Gissar det tar tre år att komma till rotskäret.)
Grundyta 54 m3/ha baserat på tre provytor.
Övrehöjd 39 m. Baserat på samma provytor.
Volym 950 m3sk/ha. Det är svårt att hitta bra sätt att räkna ut volym.

Där bilderna är tagna är ptovytan
Gr 63 m3
Hvö 41 m
Volym 1125 m3sk/ha
Granen har övrehöjd på 41,5 m Douglas 42,7 m.
Som sagt det är bara en provyta men över 1 000 m3 på 75 år med flera gallringar är bra utfall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Peteflamingstar  
#375029 Ja jäklar... :surp:
Får tydligen kalibrera om sig ifall man ska ner till Skåne och jobba!

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375036 Det tar tid att alltid att alltid räkna grundyta på 40-50! Det känns fel att hela tiden komma på 550 m3sk/ha gr 44 Hö 29 m. Ålder 45-55 år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375037 Hunden heter Esey och har en mankhöjd på 38 cm. Så träden längre bort på bilderna är lika stora som på sista bilden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#375128 Ja, det är imponerande siffror.
Är det "personligt rekord" i bestånd Tåndemåla?

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375254 I som bestånd räknat är det de. Jag har mätt högre grundytor och högre höjder men inte samtidigt i Sverige bäst att tillägga. Högsta gran är finns somsagt i tråden och jag har ett bestånd som jag följer upp år för år som nu ligger på 68 i grundyta och 23 meter i övh. Det ger en volym på 648 m3sk/ha och det är från kalvade träd.
Okej mitt rekord är som sagt från utlandet. Nya Zeeland och ett redwoodbestånd utanför Ratoroa. Jag kommer inte riktigt ihåg hur gammalt det var men har för mig att det på 30 talet som det planterades.
Här var grundytan på 92 och övrehöjd på 87 m. Så ca 4000 m3sk/ha är mitt rekord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Fredrik Reuter  
#375263 Ah, Nya Zeeland gills inte! :wink:
Skojar lite, imponerande siffror, där är det nog motorsåg som gäller vid ev avverkning!

Ditt Svenska rekord tror jag står sig bra, topp 5 i Sverige borde nog räcka till, kanske även pallplats?
Det hade varit riktigt intressant om vi kunde göra någon form av inventering och hitta de mest produktiva skiftena, det borde finnas några, speciellt i Skåne och Halland.

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375385 Jag tror inte jag kommer upp på plats 10000 med det beståndet. Jag har spanat in ett bestånd jag tar nästa vecka som ser bättre ut. Det hänger på höjden.
97 så bredfällde jag en post på Toftaholm Ljungby kommun som gav 1100 m3fub/ha och den var på 4,4 ha efter en hel dag med motorsågen hade man bara kommit 30-40 meter in i beståndet även fast det låg flera hundra kubik på backen. Då jag jobbade på ackord så vet jag vad jag fick gör den posten.

Jag har tagit flera filmer från min senaste tur men vet inte hur jag ska få upp de. Har provat lite lätt men hittar inte rätt format.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554156
Tåndemåla skrev:Okej. Detta har jag skrivit i aktuell plan.
Areal 2,1 ha
Ålder 75 år. (Gissar det tar tre år att komma till rotskäret.)
Grundyta 54 m3/ha baserat på tre provytor.
Övrehöjd 39 m. Baserat på samma provytor.
Volym 950 m3sk/ha. Det är svårt att hitta bra sätt att räkna ut volym.

Där bilderna är tagna är ptovytan
Gr 63 m3
Hvö 41 m
Volym 1125 m3sk/ha
Granen har övrehöjd på 41,5 m Douglas 42,7 m.
Som sagt det är bara en provyta men över 1 000 m3 på 75 år med flera gallringar är bra utfall.


Uppdatering! Beståndet med kustgran avverkades 2018 och volymen för beståndet blev 1175 m3. Så helt ute var man inte och cycklade! :-bd
Såg att det betande var ett annat! Det beståndet jag hänvisar till finns med i tråden. Välkommen till kubikfabriken!
Senast redigerad av Tåndemåla fre 12 feb 2021, 16:09, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).