Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Egon 2015

166 inlägg 58883 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

ilbajten  
#310510 Verkar klarat se rätt bra på gården. Bara skärmtaket som sagt.
Blir spännande å kolla skogen sen när de mojnat :roll:
Kulltorp/Småland

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

isteskog  
#310514 Vinden har mojnat, -6 ute. Inget strömavbrott. Drivbildning(5dm vid dörren) Tror nog vi har klarat oss bra här uppe!
Hoppas det inte är för d-ligt nere i södern!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

T Landström  
#310515 Verkar ha klarat sig bra här oxå... Får ta en tur i skogen sen och se hur det ser ut...
Det har iaf kommit 7-8 cm snö...och plus det som kom igår så har vi nog 15 cm...

Jag va inte jätte orolig...vi brukar klara oss rätt bra när det blåser...
Senast redigerad av T Landström sön 11 jan 2015, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

r93  
#310519 Kanske sovit 2 timmar inatt, blåser fortfarande rejält, garagedörrarna är inte vad dom har varit, ungarnas uteleksaker samt annat löst ligger nog spritt runt hela byn, blir att ta en promenad med hunn, men väntar nog nån timme till, det känns inte riktig säkert att vara ute....... Undrar hur skogen ser ut?

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Hema  
#310526 Fick tillbaka strömmen klockan ett inatt, lite svårt o se hur de lyckades med jobbet, men imponerad är jag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

gonzzos  
#310529 Hos mig ligger nog ett 50 tal träd på dom ca 100ha jag kört över på morgonen å kollat.Blir en kopp kaffe sen ska jag ta bort dom som ligger över vägarna.Kunde ju vart värre men d lär väl bli några dagars jobb då allt ligger på olika platser.Surt bara att d börjat kräksnöa nu

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Jim_the_one  
#310530 En port som blåst in i ett skjul, några takpannor på uthuset, vindsluckan på kåken å lite löst bröte som flygit runt. Presseningen på ena bingen ser ut att ha varit ute å åkt lastbil ett par mil. Så relativt skadefritt här i Floby, dock strömlöst, säkert sen 22 tiden. Får höra med grannen sen när jag vaknat.

Några träd i diket på hemvägen å ett som låg över halva körbanan. Någon hade varit duktig och markerat den med en reflexväst. ^:)^

Nu ska jag försöka sova en stund i kylan, mobilen är snart död ändå.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

ÅsaNisse  
#310538 6 träd över väg på 2,5 mil och ett 10-tal i skogen på 25Ha snabbkollat. Inga skador på hus som väl är. Ganska billigt resultat med tanke på hur kraftigt det blåste vid 1-tiden i natt :smile: . Lite hittegods har kommit, bl.a. en presenning och ett grillskydd. Grillskyddet har nog haft ganska lång resa, för jag vet ingen granne i vindriktningen som har (haft :wink: )något.
Rapporterat från väster Värnamo

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

rikard_e  
#310540 Några takplåtar på ladgårn och en på traktorgaraget, Kapat vindfällen i några timmar

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Skogsinvest  
#310541 Håller tummarna att ni klarat byggnader och skog! Viktigast är dock livet så gör inget förhastat i uppröjningsarbetet. Västerbottenskusten har fått några decimeter pudersnö och det blåser 5-10 m/sek så inser att dagens snöskottning är ett angenämt problem i sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

ananders  
#310545 Jag har nu gått runt mina 50ha skog. Resultat ca 20 större träd och ca 10 träd i en 5ha stor första gallring. Det värsta är den nya kanten vid avverkningen som gjordes för ett par veckor sedan. Det är också en förstagallring som gallrades för 3 år sedan, där har det nog lagt ett par hundra träd. Inte värre än befarat med andra ord. 8)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

ilbajten  
#310548 Tellåmä skogen verkar å ha klarat se bra.... Gott

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

masterchief  
#310550 Mest ströträd i hyggeskanter och gallringar. Inget o ta hit någon maskin för :)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310554 Egonrapport:
Strömmen har hållit hela natten...
Bredbandet har lagt ner, kom precis igång...
Mobilnätet har varit dåligt, tror det är tillbaka fullt ut igen.
Vägarna är farbara och fria från träd, de bitar jag röjt från träd var inte så farligt.
Den mesta skogen står nog kvar, men ser att det gått ner en hel del på sina ställen...
Mest ströträd tror jag och någon några områden med 5 - 20 träd...
Jämfört med Gudrun och Per så var detta lugnt...

Blåste visst en hel del...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

mghg  
#310558 När jag och min fru hade ätit och druckit gott igår kväll samtidigt som vindstyrkan ökade så blinkade ljusen och plötsligt hörde vi Johnny Cash läsa ur Uppenbarelseboken om Apokalypsens ryttare!

Lite småkusligt när korta strömavbrott spelar en spratt med CD-spelaren.
:surp: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).