Skogsmiljö och Trädlära

ORKAN PÅ TORSDAG

48 inlägg 17893 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

seke  
#303741 Kan tipsa om den här siten för att få lite mer målande bild över vindläget.
http://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-345.14,60.62,2048

Går att klicka på "earth" nere i vänstra hörnet för att ändra dag eller om man vill kolla annat än vind.

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Fredrik Reuter  
#303746 Häftigt, tack för tipset!

Rött måste vara orkan.
Verkar vara en liten lokal orkan i mitten någonstans i södra Dalarna, Grangärde? :wink:

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

rikard_e  
#303750 Snöar omkring Borås just nu.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

jannee  
#303757 DMI är också duktiga på att förutse vädret, vindar (vindstyrka) och kommande regn/när.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303781 Är man lite insatt i väderkartor, rekommenderar jag igen kartorna i weatherpal.se. Lördagskartan visar hur regn och blåst drar upp från sydväst och vidare in mot Finland.

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

loppan  
#303833 weatherpal.se var en riktigt bra sida som jag inte sett tidigare med lite utförligare text.

Saxat från lördagens prognos: http://www.weatherpal.se/artiklar/Stormigt-9045

Säsongens första vinterstorm på väg in?
Artikel senast uppdaterad 10 december 2014

Troligtvis vindbyar av stormstyrka i Götaland från fredag kväll och natten mot lördag.
Lågtryckets bana och form liknar stormen Simones, den 28 oktober 2013. Prognosen för vindhastigheterna är dock i nuläget inte på samma nivå som då. Simone drog förbi med en högsta medelvind på 31 m/s vid Hallands Väderö, som även hade den högsta byvindshastigheten på 42 m/s. Allmänt hade Simone byvindar i Skåne, utmed Västkusten samt på Öland och Gotland omkring 30 m/s. För inre Götaland och Svealand 10-20 m/s.
Vi har även stormen Sven som rörde sig åt sydost över landets södra halva för drygt ett år sedan. Även då var det på mätstationen Hallands Väderö som de högsta vindhastigheterna noterades, 30 m/s i medelvind och 40 m/s i byvind.
I samband med den välkända stormen Gudrun som rörde sig österut över de mellersta delarna i början av januari 2005 noterades som mest 33 m/s på Hanö och där byvind på 42 m/s.
Troligtvis är alltså säsongens första vinterstorm på ingång med tyngpunkt över de södra delarna av landet.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Blivande snickare  
#303870 Blåser rätt bra här nu och snlblandat regn kommer det åxå :???:

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Flax12  
#304093 Är väl mer en "rutin" numer att ta hem skördaren till gårdsplan när det pratas stormvarning.

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Fredrik Reuter  
#304096 Hej,
Tyvärr ser det inte så bra ut med vädret nu och SVT gick precis ut mer information om vädret som ska komma imorgon fredag. Eftersom detta oväder fått ett namn så har skapat en egen tråd för Stormen Alexander

Vi får hålla tummarna att det går bra!

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

machonisti  
#304098 Orkan på torsdag?
Tycker om orka även på lördag, skogsdag!

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Svante Hansson  
#304231 Hej alla
Söker storm-fällt virke inom 10 mil från Ljungby.
Vi har Kurs där nästa vecka från tisdag i arbete i stormfälld skog. Har ni brötar så kommer vi
MVH
Svante

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Midgård  
#304330 2 mil från kusten i NO Småland har det varit stiltje hela dagen idag, och är fortfarande. Enligt prognosen ska det bralla i framåt midnatt. Har riggat och tankat reservelverket, fyllt fotogenlyktor och försett mig med ved. Mera ljus och mera värme oavsett EON.

Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

stektlök  
#305506 Dom snackar ordentliga lågtryck hela tiden på nyheterna.
Kommer vi få vara med om en rejäl storm innan vintern här i söder tror ni ???

   TS
Avatar Fallback

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

isteskog  
#305510 Blev det några vindfällor av omfattning efter Alexander?

Användarvisningsbild

Re: ORKAN PÅ TORSDAG

Seb macahan  
#305518 Jag har 3st :lol: :lol:
Ska bli riktigt roligt att ta hand om dem. Längesedan nu man fick ut i skogen med sågen och traktorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).