Skogsmiljö och Trädlära

Bett av älgflugor?

99 inlägg 131517 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668128 I varje fall mössens, nu hade en gnagt hål i slangen till bakrutespolningen. Eländig japansk bil, hade inga sådana problem med Saab.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668148 Var ute med bössan i torsdags och fredags och såg en hackspett vilka inte är lovliga. Av smygjakten blev det skogsinspektion i snabb takt.
Mycket älgflugor på på torsdag och knappt några på fredag på några kilometers avstånd.
Läste att vissa myggmedel typ Total och MyggA hunde hjälpa. Men inte om man har på lite här och där som mot mygg utan älgflugorna skyr inte doften som myggen utan skyr det med fötterna när dom landar.
Medel med typ nån "citronmeliss" läste jag kunde funka. Citronmeliss luktar ju vissa flugsprej vi har på hästarna. Jag har inte provat nåt av detta, vare sej myggmedlen eller hästsprej, men i torsdags hade jag min första riktigt kryllande älgflugsupplevelse så det gäller prova nåt annars försvinner glädjen av hösten i skogen. Det är inge kul i skogen när man bara vill stanna för en snabbdrick samtidigt som man rullar älgflugor från nacken mer eller mindre oavbrutet när man går och sen i bilen och sen hemma.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#668151 Ja, de stackars rådjuren är så nerlusade med älgflugor att de fortsätter gå efter träff då flugorna var på väg åt samma håll...

Tycker inte något myggmedel hjälpen ens mot mygg. Eller så är jag väldigt smaklig. Brukar ha nätluva på mig.
Ska ut o fortsätta min väg på lördag. Hoppas de lugnat sig tills dess. 👎 🌲

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Egge  
#668407 Förra året efter kammande i hår och dusch räknades dom asen upp till 72 st, i bara håret! Vidrigaste jag varit med om..
Var ute i skogen för 2 dagar sedan, kanske ca 40 st rullades ihjäl men ändå dagen efter finns det en liten jävel kvar i håret. Nu har jag ca 10 bett varav 5 är stora bölder. Brukar ta några veckor innan dom försvinner.. Kan knappt kolla uppåt då det är så svullet och gör ont.
Nu i år har dom även börjat kommit till backen hemma också, inte bara i skogen...

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668419 Efter att jag läst Egges inlägg ska jag inte klaga på fyra fem om dagen. 72 st jag ryser

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Grålle52  
#668443 Konstigt jag får aldrig bett av dom.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Avslutat-02  
#668456 Då är vi två..
Smakar de andra älg kanske? 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

jannee  
#668512 Älgflugor hade jag fullt av, både på mig och runt mig, de flesta med vingarna kvar, detta var igår när jag gick och brunnsröjde. Idag när jag avverkat borrträd, hela dagen, inte märkt av en enda fluga.
Inga bett men otrevligt när de kryper runt i närheten av ögonen, munnen och näsan.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

generationsskifte  
#668653 Flickvännen är så rädd för älgflugor såhär års att hon inte vågar sig ut i skogen utan mössa på huvudet 😤 Hon och hunden var ute för något år sedan och de blev nerlusade utav älgflugor, både hon och hunden tjöt och hon sa att hon fick massor utav bett. Trodde inte henne när hon sa det men tydligen ska de kunna bita.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Egge  
#668654 Förstår din flickvän.
Och att ingen har tagit fram/hittat något som hjälper mot dom är för mig märkligt..
Tråkigt när dom har ”makten” att vi människor inte kan gå ut i skogen under viss tid.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#669022 Dom fäller vingar och kryper runt och biter men verkar ha skillnad på folk. Tydligen är jag en av dom som smakar älg. Normalt är det jag som plockar älglus medan familjen är rätt befriad. Förra helgen plockade vi kantarell och jag fick på mig en somrig hawai färgad skjorta. Då låg vi jämnt så nåt har dom emot sommarfärgade skjortor.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#669027
machonisti skrev:Dom fäller vingar och kryper runt och biter men verkar ha skillnad på folk. Tydligen är jag en av dom som smakar älg. Normalt är det jag som plockar älglus medan familjen är rätt befriad. Förra helgen plockade vi kantarell och jag fick på mig en somrig hawai färgad skjorta. Då låg vi jämnt så nåt har dom emot sommarfärgade skjortor.


Var ute ett par timmar idag jag med:

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#669045 Ger du dem steroider elmhult??

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#669047
machonisti skrev:Ger du dem steroider elmhult??

🤣 Fortsätter klimatet att ändra sig så kanske... Där jag är nu är det mycket blött. Blandskog. Ett favorittillhåll för älg. Tydligen har flera stora fällts här.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#669048 Lustätaste området jag gått igenom i höst är även det älgtätt.
Har 10 ha första röjning i området så få se vad älgen äter efter att lusen ätit mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).