Skogsmiljö och Trädlära

Bett av älgflugor?

99 inlägg 131197 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670164 Jag vill tipsa att om ni någon gång svär över att ni fått en fluga i halsen och tycker det är jobbigt. Så vad glad att det inte var en älgfluga. 🤪
Nu har jag provat det och efter att jag både drukit sjövatten och spytt är den nu inte längre kvar med sina klor i halsen.😖 Det är dock inte flugan på bilden som nämns i texten!😅

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#670179
Tåndemåla skrev:Jag vill tipsa att om ni någon gång svär över att ni fått en fluga i halsen och tycker det är jobbigt. Så vad glad att det inte var en älgfluga. 🤪
Nu har jag provat det och efter att jag både drukit sjövatten och spytt är den nu inte längre kvar med sina klor i halsen.😖 Det är dock inte flugan på bilden som nämns i texten!😅


Hugaligen!! 😥 😥 😥 Får ta dig en liten halv snaps ikväll då för att rensa det sista. 😉

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

alias  
#670182
Tåndemåla skrev:Jag vill tipsa att om ni någon gång svär över att ni fått en fluga i halsen och tycker det är jobbigt. Så vad glad att det inte var en älgfluga. 🤪
Nu har jag provat det och efter att jag både drukit sjövatten och spytt är den nu inte längre kvar med sina klor i halsen.😖 Det är dock inte flugan på bilden som nämns i texten!😅


Det är till att vara modern. Insekter i maten sägs ju bli nästa gastronomiska fluga... 😄

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670190
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Jag vill tipsa att om ni någon gång svär över att ni fått en fluga i halsen och tycker det är jobbigt. Så vad glad att det inte var en älgfluga. 🤪
Nu har jag provat det och efter att jag både drukit sjövatten och spytt är den nu inte längre kvar med sina klor i halsen.😖 Det är dock inte flugan på bilden som nämns i texten!😅


Det är till att vara modern. Insekter i maten sägs ju bli nästa gastronomiska fluga... 😄

MVH
Alias


Önskar inte er denna kulinariska delikates. Även när ni undrar hur det var.
Men just den flugan är ju inte välkommen tillbaka då jag nog skrämt allt vad vilt är på 4-5 km avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Kse  
#670197 Fy satan!🤮
Tur vi är förskonade från sån skit.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Elmhult  
#670201
Kse skrev:Fy satan!🤮
Tur vi är förskonade från sån skit.

Några år till bara så har ni dom... Fast då har väl vi istället skallerormar och skorpioner... 🤪😆😆

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

JensSkoog  
#670452 Sprider sig i Norge ochså nu allt mera:
https://www.dagbladet.no/nyheter/fluein ... e/72899825
Jag själv blev biten tidigare i höst i huvudet, och det kliade i veckor :((

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Nevyn  
#670607
Tåndemåla skrev:Jag vill tipsa att om ni någon gång svär över att ni fått en fluga i halsen och tycker det är jobbigt. Så vad glad att det inte var en älgfluga. 🤪
Nu har jag provat det och efter att jag både drukit sjövatten och spytt är den nu inte längre kvar med sina klor i halsen.😖 Det är dock inte flugan på bilden som nämns i texten!😅


Kändes det ändå inte lite gött att få bita tillbaka!? 🤣

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

sundelius  
#670735 Röjt idag
Underbart att vara igång men jäklar vad älgflugor. Hörde på podden att Fredrik och Torbjörn var tveksamma till att man fick så många bett. Ni skulle känna på min nacke nu, bulor överallt

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Torbjörn Johnsen  
#670737 Dom tänkte väl att det var en redig tjurnacke😁

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

sundelius  
#670738 🤣 🤣
Knappast

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

tallen100  
#670739 Har aldrig blivit biten av älgflugor, så det är nog som någon skrev, ni kanske luktar älg 😀
Störiga är dom iaf när dom härjar i hårbotten.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Nevyn  
#670781
tallen100 skrev:Har aldrig blivit biten av älgflugor, så det är nog som någon skrev, ni kanske luktar älg 😀
Störiga är dom iaf när dom härjar i hårbotten.


Kan det vara så enkelt att du inte använder hår-moose? 🤔 🤣 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

leifa.k  
#671448 Tidigare år har vi inte haft bekymmer med älgflugan på våran "tomt" i Småland, däremot om man gått in i skogen en bit på grannfastigheten. I eftermiddags när jag kom hit och klippte gräset med åkklipparen, då fick jag 3 st. i hårbotten, det är ju ändå ganska öppet runt stugan där jag klipper. De var till skillnad mot tidigare år "lättavlivade".

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

jannee  
#766983 Älgflugan är återigen på G.
Har börjat röja, två tankar morgon och två tankar kväll, men dessa flugor är i år djävligare än vanligt och i mitt tycke tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).