Skogsmiljö och Trädlära

Medel mot fästingar för människor

51 inlägg 57195 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Iskog  
#723151 Jag brukar alltid få kopiösa mängder fästingar i normala fall men ett medel som åtminstone avsevärt minskat mängden fästingar är ett medel som heter PunkkiÄssä+.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

halvproffs  
#723171
Iskog skrev:Jag brukar alltid få kopiösa mängder fästingar i normala fall men ett medel som åtminstone avsevärt minskat mängden fästingar är ett medel som heter PunkkiÄssä+.

Dä ä te å va omtyckt 😉

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#725282 Ja på onsdag nästa vecka blir det sjukhuset igen med pojken. Hans ansiktsförlamning är möjligen något lite bättre men långt ifrån som det ska vara. Antibiotikakuren är han färdig med. I övrigt är han som vanligt pigg och glad men tycker inte riktigt matlusten är tillbaka. Han har dock gått upp 2 kilo av dom 3 kilona som han tidigare tappat. Så vi får se vad dom säger.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Umea  
#725578 Tråkigt att höra att sonen blivit sjuk. Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

Det är oerhört tufft som förälder att ha barnen sjuka, man är hellre sjuk själv.

Önskar Er alla Lycka till.

Vänliga Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#734133 Nu har det gått 3 månader och 2 dagar sen min pojk fick ansiktsförlamning av fästing med Borrelia. Det har blivit långsamt bättre för varje vecka och är nästan helt bra nu. Men det har varit segt. Vi ska på ett återbesök till. Men vi är så glada att det blivit så bra till slut.

I dag har jag och resten av familjen tagit första Tbe sprutan också mot fästingsjukdom. Det kan i värsta fall bli ännu värre än Borrelia med hjärninflammation. Så gör det för er egen skull. 4 sprutor måste man ta om man som jag passerat 50 år precis. Är man yngre någon spruta mindre och är man äldre någon extra. Vi betalade 950 kr för oss 3 och det blir alltså fler sprutor. Men det får det vara värt.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

JensSkoog  
#734153 Bra att det går bättre med pojken, @Vedproducent :-bd

Själv är jag 72 och fick sista sista sprutan av tre i fjol sommar.
Får fråga om det är så att jag skulle ta mer, men enligt
vad jag uppfattade, så skulle de tre ge bra skydd. :???:

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#734160 Tack Jens. Det är ju möjligt att dosstorleken i sprutan skiljer sig lite mellan länderna eller åsikten vad som behövs. Jag har ingen aning. Men här sa dom till oss 4 sprutor om du fyllt 50, 3 sprutor under 50 och sen när du var äldre någon till. Om en månad redan ska vi få nästa och sen när du är fullvaccinerad behövs en spruta var 3:e år. Men som sagt ingen aning om skillnaderna.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

alias  
#734161
JensSkoog skrev:Bra att det går bättre med pojken, @Vedproducent :-bd

Själv är jag 72 och fick sista sista sprutan av tre i fjol sommar.
Får fråga om det är så att jag skulle ta mer, men enligt
vad jag uppfattade, så skulle de tre ge bra skydd. :???:


Kollade på mitt vaccinationskort för TBE-vaccin.
Tog tre doser under 2010-2011, dos 4 skulle tas tre år efter tredje dosen och sedan påfyllning var 3:e-5:e år för barn och vuxna upp till 60 års ålder (vart 3:e år för personer över 60 år).

Detta är info gällande vaccinet FSME-IMMUN från Baxter Medical AB.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#734163 Det vi fick är från Pfizer.
Men det kan ju mycket väl vara så att det finns lite olika och skiljer sig lite åt.

Men det står också att lokala vaccinationsrekommendationer kan variera i olika områden.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

JensSkoog  
#734164 Det där får jag kolla skickligt när jag ska till läkaren om ett par veckor.
Har fattat att det är viktigt, även om jag gennom 72 år bara har haft en fästing på mig :-o
Eftersom jag jobbar så mycket i skog och trädgårdar som
egenföretagare, så får jag skriva av det sprutorna kostar.

Men nu har dom upptäckt en ny typ fästing här i Norge, Hyalomma
marginatum
, som aktivt jagar någon att fästa sig på. Undrar det
finns vaccin som duger emot den också?

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

alias  
#734168
Vedproducent skrev:Det vi fick är från Pfizer.
Men det kan ju mycket väl vara så att det finns lite olika och skiljer sig lite åt.

Men det står också att lokala vaccinationsrekommendationer kan variera i olika områden.


Mitt vaccinkort var från 2010 och vaccinnamnen var desamma som på ditt kort, så efter en snabbgoogling så drar jag slutsatsen att Pfizer köpte Baxters vaccinportfölj under 2014.

Här är det gott om fästingar.
Plockar ofta 5-10 fästingar på mig själv på en dag i skogen, många kravlande men även fastbitna.

Plockade tre st på farsans tax efter dagens jakt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

JensSkoog  
#734173 Har du inte tagit några påfylssprutor sedan 2010, @alias?

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

alias  
#734174
JensSkoog skrev:Har du inte tagit några påfylssprutor sedan 2010, @alias?


Jodå, och snart (2022) är det dags igen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Erre  
#734220 Det kan nog variera mellan olika tillverkare.
Så här ser mitt ut.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Aleck  
#758108 Så var det åter igen dags för en säsong med mängder av ohyra! Körde en googling av medel mot fästingar och fick en träff på ett tyskt medel som påstår sig (i alla fall översättningen) innehålla permetrin som har avhandlats tidigare i tråden som ett mirakelmedel.

https://ostermayer-jagd.com/blogs/produ ... fernhalten

Är det någon här som har testat medlet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).