Skogsmiljö och Trädlära

Medel mot fästingar för människor

51 inlägg 56897 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Medel mot fästingar för människor

Fredrik Reuter  
#289421 Tips på bra medel (spray etc) mot fästingar för oss människor mottages tacksamt. Vaccin mot TBE finns ju idag, men Borrelian finns ju kvar även om den inte är lika farlig. Och bara att ha fästingar med sig hem efter skogsturen är jobbigt bara det.

Medlet "Mygga" har jag hört ska fungera även mot fästing, någon som testat? Tänkte om man kunde spruta på kläderna innan man ger sig ut för att förhindra att få fästingarna på kroppen.

Ett annat tips jag fått är att ta en rejäl daglig dos med vitlökstabletter. Enligt utsago så ska kroppen då utsöndra en speciell lukt som fästingarna inte gillar.

Tja, vi kan väl tipsa varandra på bästa sätt så att vi alla kan slippa en av de värsta krypen (enl mig) - Fästingen!



   TS
Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

holmesö  
#289427 Koka upp 1liter vatten häll i ca 20 gram rosmarin, låt det svalna,sila därefter ifrån rosmarinen, häll i en matsked vinäger.använd sedan duchflaska och spraya benen. fungerar på både människor och djur.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

jannee  
#289430 Ät lök så slipper du fästingar. Du kan även koka några gula lökar och smörja dig med soppan, visst du kommer att lukta lök och ingen vill gå i närheten av dig inte ens fästningar gillar detta avkok.
Detta är ett gammalt recept, min mormor smorde bl.a. in hunden med detta, och efter vad jag minns hade den aldrig några fästingar.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Fredrik Reuter  
#289439 Tackar för detta, ska testas. Vitlöksgrejen ovan kanske fungerar trots alltså då?

Har ni fler tips så ös på, kan vi hjälpa varandra att slippa dessa kryp så borde alla bli glada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

jannee  
#289476 Vill tillägga att jag ALDRIG blivit fästingbiten, vad orsaken är vet jag inte. Kanske det beror på att jag äter lök (gul lök, rå eller stekt och rödlök i sallader) i tid och otid, eller kanske inte fästingarna överhuvudtaget gillar doften som jag avger. Däremot anfaller älgflugorna och myggen mig så fort jag kommer till skogs - där verkar inte lökdoften hjälpa.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar - Permetrin

Fredrik Reuter  
#335567 Eftersom fästingplågan 2015 varit stor så har jag grävt lite i detta lite och även kollat hur det ser ut utanför Sverige.
Permetrin (Eng. Permethrin) verkar vara både populärt och mycket effektivt. Det säljs i USA, men verkar sedan 2012 vara mer eller mindre förbjudet i Sverige pga ämnet kan vara mycket farligt för vattenlevande djur.

2004 förbjöds för övrigt ämnet för snytbaggebehandling, någon som kommer ihåg?

Permetin som är den verksamma substansen är syntetiska versionen av Pyretrin som utvinns av blommor (Krysantemum).

Permetrin verkar vara "The Shit", alltså mycket effektivt mot fästingar men också andra insekter. Effekten på snytbaggen var ju odiskutabel men tyvärr finns det en baksida. Medlet är mycket giftigt för vattenlevande organismer och katter och kan också vara cancerframkallande i högre doser för oss människor.



Medlet i videon är till enbart för att behandla kläder man har när man ute i skogen. Så länge man inte tvättar kläderna i tvättmaskin så är effekten långvarig och efter avslöjandet att Försvarsmakten använde det i sina uniformer kan man nog säga att det troligtvis fungerar. Militären i England och USA impregnerar fortfarande uniformer med Permetrin.

Jag här läst att några hävdar att de beställer Permetrin medlet från Sawyer på nätet eftersom det inte finns i Sverige, men jag vet inte hur det förhåller sig med förbudet i Sverige, är det endast försäljning eller också bruket?

Personligen börjar jag tröttna rejält på fästingplågan eftersom man är såpass mycket ute i skogen. Det är alltså lockande med medlet ovan eftersom det ska vara så effektivt. Är det dock förbjudet så vill jag varken förespråka eller använda det.

Tanken jag har är att ha dedikerade "skogskläder" som impregneras. Så har iaf jag nästan det idag med vissa byxor och skor som jag brukar använda. Men om det inte är lagligt att använda och/eller köpa Permetrin från utlandet, vad finns då att testa?

Kollade vidare och Granngården med flera säljer Kill-It Flugspray för stallar, mjölkrum med mera. Kill-It innehåller det naturliga ämnet Pyretrin och borde ha liknande effekt. Kanske värt att testa, 179 kr på Granngården.
ACO som säljer hudvårdsprodukter mm har ett schampo för huvudlöss som heter Nix. Det innehåller Permetrin och det har medlet på sin sajt. Det verkar som att många Apotek dock plockat undan det från hyllorna.

Är det någon mer än jag som är sugen att testa eller har min fästing-issue nått skadliga proportioner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

sundelius  
#335598 Lite fobisk verkar du allt :smile:
Det viktigaste är väl att vaccinera sig mot TBE.
Har själv gjort det trots att jag i grunden är mycket skeptisk till vaccin. Man är ju så utsatt när man är mycket ute i skog och mark

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335603 Vaccin och fästingborttagare.

Permetrin används mycket som skydd mot malariaflugor där nere i söder. Tror några organisationer satsar på att dela ut sovtält med Permetrin, skall rädda många liv.

Förhoppningsvis blir det inte så varmt i Sverige att i får samma problem här.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Fredrik Reuter  
#335674 Hehe, ja, jag har fått en hook-up på dessa kryp. Eller egentligen inte krypen, utan sjukdomarna de bär. Hade de inte spridit TBE, Borrelia mfl sjukdomar så hade jag inte brytt mig.

Sådana här foderautomater borde finnas i Sverige tycker jag. Enl artikeln har de lyckats utrota 95% av fästningarna på vissa ställen med permetrin.

Bild


https://fof.se/tidning/2013/6/artikel/g ... ngspridare

Jag kommer nog testa Kill-It och se hur det fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

kpax  
#397838 jag har inget medel på förslag. Tycker Rosmarin låter intressant då man inte ger sig in i svåra gifter. Har däremot lång erfarenhet av fästingar, brukar få ett tjugotal per år ute i skärgården. De sätter sig framför allt i skrymslena och man märker dem på en lätt klåda som inte släpper. När man tagit bort dem känns klådan igen en halvtimme - en bekräftelse på att man fått bort den. De mindre, nymfen och larven brukar gå att få bort med nageln:man sätter nageln fast mot ingångsstället och river loss den. Alla redskap kan vara för grova på de minsta. Det har fungerat på 80-90%. Den vuxna fästingen tas med pincett eller snara.
TBE-vaccinet är pålitligt och bra - lika bra som poliovaccinet som varit väldigt framgångsrikt. Efter de tre första injektionerna är det glesare intervall och de har med tiden blivit längre. De som har biologiskt läkemedel har svagare reaktioner på infektioner och troligen också på vacciner och med det sämre effekt vad jag förstod i reumatikerförbundets tidning.
Borrelian är lömsk eftersom den inte alltid följer "reglerna" och kan slarva med symtomen, särskilt på kvinnor. de får inte alltid utslag. Vid misstanke ska man vara generös med penicillin, vanligt enkelt pc som Kåvepenin.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Stavve  
#523602 Hej. Jag vill köpa Sawyers permethrin eller annan liknande produkt - någon som vet vart jag kan köpa, antingen på nätet (som då kan skicka till Sverige) eller i butik?

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Fredrik Reuter  
#650926 Denna tråd är det allt fler som läser nu när sommaren är här och det vore kanske en god idé med en uppdatering.

Permethrin verkar fortfarande vara ett mycket effektivt medel, men det är förbjudet i Sverige och beställer du från någon webshop utomlands måste du ha med dig att det är ett starkt medel. Behandlade kläder får inte komma i kontakt med vattendrag och frågan är hur det fungerar med avloppsvatten från vanlig tvätt.

MyggA som spray tycker jag annars fungerar bra och har blivit mitt standardval. Sprayar både byxor och kängor och har hittills inte haft en fästning på mig då.

TotalStop testade jag igår, dock mest på myggor. Fungerade också mycket bra, myggorna skyr dig som pesten, även nu du sprayat på kläder vilket kan vara en fördel när man ska vara ute en hel, varm, sommardag.

Har du några fler tips? Posta dem gärna här i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

JensSkoog  
#650942 Efter drygt sjuttio år utan en enda fästing på kroppen, har bestämde jag
mig i fjol för att vaccinera mig. Kan ju vara att fästingar gillar gamla
gubbar, och åtminstone är jag då säkrad mot sjukan som kan komma
med deras bett.
Fick två sprutor i fjol, och ska ta den sista nu. Läkaren sa: "Jens, varför
i helsike har du inte tagit det här tidigare, du som nästan bor i skogen!" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

halvproffs  
#650950 Fick besked nu att det behövs en fjärde spruta året efter den tredje.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Joel3  
#715797 Kan nämna att jag provat Sjö&Hav:s mygg och fästingsprej. Funkar bra på myggorna men oklar effekt mot fästingar.

Har haft stövlar och shorts och även om jag sprejar stövlar, bar hud och shortsen med medlet så landar fästingarna ändock på huden. Ingen fästing har lyckats bita sig fast på sprejar område (jag plockar ju bort dem så fort jag ser dem) men de vandrar ju enkelt upp och biter sig fast på osprejad hud.

Kan nämna att jag på 40 min skogspromenad så plockar jag bort 3-5 stycken krypande fästingar på knäna (trots högskaftade stövlar). Så det blir till att skaffa några luftiga byxor!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).