SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 76936 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granskog G40+ (Filmer)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#284172 Kommer ni ihåg denna bild?

8440

Det är ett såpas unik granbestånd att jag bestämde mig för att återvända och kolla lite mer.
Denna gång blev det även några filmer.

Om beståndet:
Granskog i västra Värmland, strax under 60:e breddgraden. Ca 80 årig tror jag. Skogsstyrelsen som jag tror gjort mätningar sade runt 75 år. Enl Skogsstyrelsen räckte inte heller ej skalorna till vid bonitering, det ska vara över G40!
Jag själv mätte (ej tillförlitligt ska sägas) några träd och det blev höjder på 35 - 38m. BHD på några mellanträd (inte de minsta, inte de grövsta), blev strax under 60cm.

Två filmklipp:





Fredrik Reuter skrev:Vill du se filmen från när skogen avverkas, gå direkt här: Fredrik Reuter - Granskog G40+ (Filmer)




   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#284181 Vilken skog!!! :grin: Och jättebra fotografering. Tack! ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#284185 Tack Jens!
Ja, det är riktigt häftigt.
Tyvärr blåste det en del som gjorde det lite krångligt. Sedan var barnen med också så jag var tvungen att ta bort ljudet... :wink:

Skulle annars inte förvåna mig om det är upp emot fem fastmeter i de största.

Ändrade också första bilden så den nu ska fungera.
Här kommer en till:

8438

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#284192 Ska den avverkas i när framtid? Var med på en avverkning av ett liknande bestånd 35 år tilbaka. 90 - 100 år gammalt och ungefär 0,3 ha. Mycket hög bonitet och gott om vatten. Mestadelen blev tyvärr massavirke eftersom det var hög andel röta och senn lämnades timmeret rent för länge i ventan på transport. Dom grövsta var när 5 fastkubik. Sist jag var den vägen såg jag att hygget fortfarande bara är krat och sly.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#284194 Ja, det ska slutavverkas under 2014 enligt utsago. Jag tänkte försöka hålla mig uppdaterad så jag kanske kan få lite uppgifter när det fallit.

Rötan kan nog vara ett gissel på sådana marker precis som du skriver.

Det ska bli spännande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

bodaedet  
#284198 Nått för H8an å bita i.
Grann skog, var ligger den?

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#284201 Ja, undrar hur många motkap det skulle behövas... :wink:

Detta är i Gräsmarksområdet.
Västra Värmland är fina granområden, rekordgranen som var Nordeuropas största gran (lekvattnet granen) stod ju också i vad man kan kalla västra Värmland (50 meter hög, 80cm diameter, 150 år).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=200783

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Johanm  
#284217 Jättefint! Kul att man kan sitta hemma och titta på sådan skog! Tack ska du ha.

/Johanm

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Clippie  
#284284 Nja, Lekvattnet granen tror dom flesta är den högsta? men den största är det inte! Mölnbacka granen har en diameter på drygt 4.6 meter och Lekvatten granen var inte i närheten av det måttet.
Jag har varit och sett båda granarna när dom levde och stod upp. Nu är även granen i Mölnbacka död men den står fortfarande upp:-)
Granen i Lekvattnet finns att beskåda vid Karmenkynna hembygdsgård.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327674
Fredrik Reuter skrev:Ja, det ska slutavverkas under 2014 enligt utsago. Jag tänkte försöka hålla mig uppdaterad så jag kanske kan få lite uppgifter när det fallit.

Rötan kan nog vara ett gissel på sådana marker precis som du skriver.

Det ska bli spännande!


Har du hört något om det trillat några träd?

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

SHR  
#327713 Den där skogen skulle man vilja promenera igenom! Vilken otrolig höjd!

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

erm  
#327723 Då vi har vår skog i västra Värmland är jag lite nyfiken var denna skog ligger?

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#327763 Hej,
Jag ringer markägaren då och då för att kolla om det är något planerat.
Stormen i somras ändrade alla planer och beståndet ska stå kvar ännu. Inga skador i det heller då stormen tog en annan väg enl markägare.

Erm: Detta är i Gräsmark.

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#368904 Hej,
Nu avverkas skogen ovan!
Och idag var jag där och fotade och filmade lite från avverkningen.

En teaser nedan, skon är en 43:a.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#368907 Besökt en 1270 som slitit hårt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).