Skogsmiljö och Trädlära

Tipsa om bra skogsbok!

18 inlägg 12533 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tipsa om bra skogsbok!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283288 Skall beställa en bra skogsbok (fakta alltså), men har inga idéer. Har ni tips om en intressant och innehållsmässigt bra bok om skogen? Skogsskötsel, gärna lite mer originella saker. Skogshistoria, från 1900-talet.

Kort sagt, tipsa om en "måste"-bok för skogsbrukaren. :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

alias  
#283293 En bok jag fann intressant var:

"Ett yrkesliv och en omloppstid: skogsbruket under 1900-talet genom Svante Fahlgrens ögon"
... av Mårten Bendz.

Har även skummat vissa delar av:

"Svenskarna och skogen - Från baggböleri till naturvård"
... vilken också är intressant - tror det är Skogsstyrelsens förlag.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om bra skogsbok!

JensSkoog  
#283306 Finns den til salu? Kollade netet, men fann den inte.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Skogsforskare  
#283331 Skogen: Guldet från Norden - av Anna Stjernström

Skog i förändring: vägen mot ett rationellt och hållbart skogsbruk i Norrland ca 1940-1990 - av Stig Hagner

Den första boken beskriver skogsbrukets framväxt i Jämtland, sett ur ett Jämtländskt perspektiv. Stig Hagner var skogsvårdschef på SCA.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283366 Tack, fler tips gärna! Mitt bidrag är "Skogsbrukets Ekonomi", från LT Förlag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Skogsforskare  
#283367 Om det är fakta om skogsbruk du söker finns ju alltid Skogsskötselserien, fast den finns ju bara på webben, ligger på Skogsstyrelsens server.
Sen kan det vara idé att kolla på nåt antikvariat efter nån gammal lärobok i skogsskötsel. Finns ju många gamla som inte är så tokiga.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283395 Jag brukar fjärrlåna, finns mycket på biblioteken runt om i Sverige. Söker efter tips på en bra, intressant, rolig eller annars recommendabel bok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Skogsinvest  
#283396 Nya tiders skog tycker jag är helt okej för lite lättsam läsning.

Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283754 Det fick bli "Skog i förändring: vägen mot ett rationellt och hållbart skogsbruk i Norrland ca 1940-1990" av Stig Hagner. Fick även syn på "Ett reformverk under omprövning. Skifteslagstiftningens förändringar under första hälften av 1800-talet" av Ronny Petersson, vilken lät intressant så köpte den också.

Tack alla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

alias  
#283858
JensSkoog skrev:Finns den til salu? Kollade netet, men fann den inte.


Vilken titel menar du?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om bra skogsbok!

JensSkoog  
#283859
alias skrev:
JensSkoog skrev:Finns den til salu? Kollade netet, men fann den inte.


Vilken titel menar du?

MVH
Alias

"Ett yrkesliv och en omloppstid: skogsbruket under 1900-talet genom Svante Fahlgrens ögon"
... av Mårten Bendz.
Den hörs intressant ut :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Jorm  
#437655
IMG_1486935071.297233.jpg

Den här norska boken var bra.

Användarvisningsbild

Re: Handbok för huggare.

JensSkoog  
#437664 Lånar den här tråden och söker Handbok för huggare
Vet att någon har hittat den som PDF-fil, men länken funkar inte.

Undrar om @Hema vet något?

Jens

Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437667 Har den i två olika upplagor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipsa om bra skogsbok!

JoTh  
#437668 Många trevliga och bra förslag har kommit upp i denna tråd tidigare, men kompletterar med några fler förslag.

Vardaglig men nyare bra bok att ha tillhands tycker jag själv är, PS-Praktisk skogshandbok utgiven av Föreningen Skogen

En annan bra bokserie är Per-Erik Perssons bokserie Arbete i avverkningslag.
Den är framtagen för den professionella föraren av skogsmaskiner och skogsbrukskolorna,
men det finns mycket att lära och reflektera över i dessa böcker även för den som är självverksam och använder mer småskalig teknik. Skotningsteknik är ju i grund och botten densamma, för att få ut virket även om man kör med en jordbrukstraktor, vad gäller att inte köra i onödan, och sorterar rätt mm. Ger också god förkovran i grundkunskaperna kring klassning av virke och mycket mer.
Finns mer att läsa på http://mieab.se/

Som återkommande och mer avkopplande och historisk läsning vill jag rekommendera ett medlemskap i Skogshistoriska sällskapet.
Då kommer det några tidskrifter om året och sedan ingår årsskriften i bokform, som tar upp många intressanta ämnen kring svensk skogshistoria.
I deras årsskrifter bla. finns det många tips på andra utgivna böcker inom det ämnen som här nämns som intressanta.
Finns mer att läsa på http://skogshistoria.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).