Skogsmiljö och Trädlära

Lura Snytbaggen

4 inlägg 3171 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lura Snytbaggen

rokon  
#282981 En ide jag fick efter att ha läst detta "Vissa fåglar, t ex kajor, trastar och sädesärlor, äter gärna snytbaggar men denna predation är i normala fall låg eftersom snytbaggen för ett relativt undanskymt liv på hygget. På våren, i samband med svärmning, lockas dock många snytbaggar till sågverkens sågspånshögar. Här är de inte lika skyddade för fåglar och kan därför bli utsatta för en betydande predation."
Kör ut en spånhög med sågspån på vårvintern på skiftet en bit ifrån hygget varvid snytbaggarna lockas dit och blir fågelmat där under tidig vår. (om du inte redan sågar ditt virke i skogen tidigt på våren)

Citatet är från SLU http://www2.ekol.slu.se/snytbagge/fiender.php slutsatsen är min egen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lura Snytbaggen

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282988 Ja det är ju värt ett försök.

Användarvisningsbild

Re: Lura Snytbaggen

Peteflamingstar  
#283011 Såg för några år sedan ett försök någon gjorde med att sleva upp en ljus lerhög runt plantan för att snytbaggen ogärna springer över ljusa öppna ytor. Kan det väl vara värt att ägna sig åt om man inte har för stora hyggen med många plantor.

Användarvisningsbild

Re: Lura Snytbaggen

rokon  
#283017 Min granplantering för 5 år sedan blev drygt 22000 plant så jag tänkte, och tänker att göra så mycket jag kan för fåglarna så de kan hålla insekter borta. Jag gillar om fler hjälper till där jag går bet, fåglarna är ju idoga.
Någon död gran får ligga kvar här och där med ca 5 års intervall så att de insekter som angriper skadegörarna får någonstans att uppehålla sig.
Mina plantor var obehandlade.

Många fågelholkar på skiftet. Man bör nog fixa holk för slaguggla också som tar sork.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).