Skogsmiljö och Trädlära

Brandskadade tallar och björkar

6 inlägg 5347 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brandskadade tallar och björkar

Sorselebo  
#280149 Det brann i höstas på gården och några tallar och björkar fattade eld. Stammarna är alldeles svarta och även de nedersta grenarna. Nästan all barr på tallarna blev svarta eller brann upp. Storleken på träden varierar en del. Diametern på stammarna ligger i spannet 25-35cm.
Nu funderar jag på om de väcks till liv under våren eller är det bara att fälla dem?
Hur tåliga är tallen och björken mot eld?
Är den ena känsligare mot eld än den andra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Brandskadade tallar och björkar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280151 Gamla tallar lär ju ofta kunna överleva skogsbränder, påstås det. Björk är väl mer tveksamt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brandskadade tallar och björkar

sundelius  
#280170 Björken är nog körd men tallarna är otroliga att klara en brand.
Har utfört 2 naturvårdsbränningar och kan inte fatta att så många tallar överlever när man sett brandens intensitet och hur de ser ut efteråt.
Känns som att man skulle behöva lite av den livsgnistan idag efter ett gott dagsverke. :wink:

Avatar Fallback

Re: Brandskadade tallar och björkar

åberg  
#280245
Sorselebo skrev:Det brann i höstas på gården och några tallar och björkar fattade eld. Stammarna är alldeles svarta och även de nedersta grenarna

:shock: Hoppas det inte var nåt mer som brann.

Avatar Fallback

Re: Brandskadade tallar och björkar

jannee  
#280259 Vänta och se vad som händer nu under försommaren, har sett både tall och björk som grönskat efter ganska kraftig skogsbrand, bl,a utanför Hovmantorp, granen däremot dog. En riktig spökskog.
Senast redigerad av jannee tis 20 maj 2014, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Brandskadade tallar och björkar

Sorselebo  
#280796 Tack för tipsen.

Då ska jag vänta och se om tallarna blir grönare med tiden.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).