Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120885 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277726
Blivande snickare skrev:Men ni är väl rädda att gummorna ska ta över maskinerna och att ni ska hamna i köket! :D


Där är jag redan. :D

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#277777 Blivande snickarn skojjar till det. Nej köket ligger i deras (läs stektlöks fruntimmer) natur. Hon kan och vill och gillar att pyssla med saker där medans jag gillar att va i verkstan :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

ord bind  
#277794
Blivande snickare skrev:Är det inte varje mästares mål att lärlingen ska bli bättre än en själv?

Men ni är väl rädda att gummorna ska ta över maskinerna och att ni ska hamna i köket! :D


jag trivs lika bra i köket som i verkstaden,verktygen är lika viktiga på båda ställena.
Bra verktyg är halva arbetet(fan ta alla slöa knivar) :geek: .

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Hema  
#277795 Det är de slöa knivarna som är de farliga!

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#278345 Hallå på er !

Lägger upp lite nya bilder. Lerkärna ligger nu i syd, väst och öst och i norr blir det naturlig strandkant. Runt leran lägger vi nu en jordvall som kommer vara olika lutningar på runt om så vattnet inte ligger i en rak linje. Firman som gör det består av 3pers men jag hjälper till så mycket jag hinner utöver mitt ordinarie kneg. Idag körde vi 2 grävmaskiner och 2dumprar även fast de e söndag :) mkt bra !
2 kanadagäss stannade till vid lilla våtmarken ikväll..... det är juh bara ett hål än så länge :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#278516 Den lilla våtmarken är nästan klar nu... blir nog riktigt fint när den fylls upp.
Den stora är just nu färdig till hälften ca. Det börjar se bra ut där med.
Öar byggs och endel stenar läggs på plats för att bryta vattenbrynet vid olika vattenstånd. Riktigt roligt att planera stenar och öar :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278519 Börjar se riktigt fint ut :) hur ser kalkylen ut? hur mycket behöver du själv betala för detta kalas och hur mycket får du via olika bidrag?

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#278527 Hej Skogsgotte !
Beroende på hur stort avrinningsområdet är som vi tar vattnet ifrån så bestäms hur stort bidrag man får. Vi har stort avrinningsområde till den här våtmarken och det har blivit beslutat att vi får 90% i bidrag av EU och LST. Sedan har du även ett högre bidrag per år per hektar på den totala ytan i 20 år. Anläggningen kommer kosta mig ca 90 tusen kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Hema  
#278559 Pass på o bygg ett fågelskådartorn, finns nog en massa folk som skulle vilja utnyttja den möjligheten.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#278574 Har funderat lite på de....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 Ap

JensSkoog  
#278578 Det här blir fantastiska sakor! Jag setter stor pris på att du delar med dig och ger oss rapport om vad som sker. Tackar :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#278582 Tack Jensskoog !
Ja det blir nog jättebra när det är färdigt. Hoppas det kan inspirera någon till att bygga kanske :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 Ap

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278584
JensSkoog skrev:Det här blir fantastiska sakor! Jag setter stor pris på att du delar med dig och ger oss rapport om vad som sker. Tackar :grin: :grin:


Håller med! :smile:

(Försökte få göra ett viltvatten i min skog, finansieringen i stort sett ordnad och jaktlaget var pådrivande. Men det hela stöp på att där växte massor med Jungfru Marie nycklar (orkidéer). Har massor med sådan i skogen, men de är visst fridlysta ändå.)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

stektlök  
#278606 Ajdå uvskogen .... kanske kan ni hitta nått annat ställe :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bilder 29 April

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278610 Mja, inte på min mark tyvärr. Den här platsen var perfekt med året runt tillflöde och avrinning och med en naturlig förhöjning i mitten som hade blivit en perfekt and-ö. Men men, får njuta av din i stället!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).