Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120856 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276703
caamper skrev:Har en fråga. Vad är tanken med att gräva ner munken så djupt. Är det pga att det slutet på röret ifrån munken ligger så mycket under nivån på dammen?


Ofta vill man vid behov kunna tömma dammen helt, för t.ex. muddring. Då måste "munken" (egentligen är stigrör det korrekta uttrycket) hamna väldigt lågt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

caamper  
#276719 Vad ligger underhållsbidraget per ha och år? Om det fortfarande finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#276943 Om du tittar tidigare i tråden så ser du en bild över området. Det mörkblå får man våtmarksbidrag för och det ljusblå får du våtmarksbidrag betesidrag och det vanlia gårdstödet. Ungefär så är det, har det inte exakt i huvudet nu. Man ökar iaf sina intäkter på området ganska ordentligt.

Hoppas du blevnågot klokare caamper :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#276944 Idag har även mitt fruntimmer kört banddumper hela dagen ! Riktiga fruntimmer kör givetvis sånt om man ber dom :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Blivande snickare  
#276945 Jovisst är det så, morsan min kör timmerbil ibland! :grin: 8)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#276978 Blivande snickarn verkar ha en rejäler morsa :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Hema  
#277039
stektlök skrev:Blivande snickarn verkar ha en rejäler morsa :)

Ptja, med tanke på hur han är, måste han ha bra gener. :)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Blivande snickare  
#277048 :grin: Tack för dom vänliga orden! 🤗

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#277049 Här har vi nu kört bort all lera vi behöver till stora bygget. Den här lilla är i princip klar. :)
I höger kant blir en liten nivåreglering som kopplas till gamla dräneringen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277053
stektlök skrev:Idag har även mitt fruntimmer kört banddumper hela dagen ! Riktiga fruntimmer kör givetvis sånt om man ber dom :grin:


Skryt inte. :wink: Tänk på oss andra. :grin:

Det är bara att grattulera. :-bd

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#277637 Början på den stora våtmarken. 3 mkt stora å tunga stenar grävdes upp på ett ställe när vi börja med lertätkärnan runt om. Drog dom två största till det blivande vattnets mitt och sedan lyfte den minsta upp på dom. Då sjönk jag med grävmaskinen, 20 tons kobelco med 70cm breda larver. Dålig flytkraft i den. :) Men stenen var då i läge ovanpå de andra så ja lade ner den helt och lyckades vrida den till rätt läge !

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

stektlök  
#277638
Vedmaskin skrev:
stektlök skrev:Idag har även mitt fruntimmer kört banddumper hela dagen ! Riktiga fruntimmer kör givetvis sånt om man ber dom :grin:


Skryt inte. :wink: Tänk på oss andra. :grin:

Det är bara att grattulera. :-bd


Tjena vedmaskin ! Nja skryt är det inte. Det är tacksamhet för att mitt fruntimmer ställer upp och lär sig köra när vi är lite kort på folk ! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Hema  
#277646 Iom. att hon körde hela dagen var det nog inte så farligt, utan kanske kanske lite kul tom.? :)

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

ord bind  
#277673 kvinnor kan lära sig det mesta med rätt uppmuntran,svårare att få dom att sluta innan dom blir för bra (dvs bätre än jag på det). :wink:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. munk satt 12april

Blivande snickare  
#277679 Är det inte varje mästares mål att lärlingen ska bli bättre än en själv?

Men ni är väl rädda att gummorna ska ta över maskinerna och att ni ska hamna i köket! :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).