Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120708 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#280962 Det går att hitta på nätet om vilka djup tex vass å andra växter brukar trivas på. Men 2 meter djup så tror inte jag den kommer växa igen iaf.
Ska du gräva ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

JensSkoog  
#280963 Det ligger i naturen själv att alla våtmarker vill växa igen över tid och bli myr.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Si63  
#280966 För att förhindra igenväxning (som börjar i kanten) så ska man sänka vatten-nivå under 2-3 veckor för att torka ut dom växter som växer i strandkanten.

Detta fick jag veta av "greppa näringen" men har ingen egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Hema  
#280974 Beror till stor del hur mycket näringsämnen som finns i pölen.

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281038 Caamper! Din anlagda våtmark lär ju växa igen förr eller senare. Där det är 2 meters djup lär det dock bli senare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#281043 Att kunna variera vattennivån är mkt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

caamper  
#281054 Då klarar den förmodligen igenväxandet. Men generellt hur är det om marken är dåligt drenerad måste jag ha tillflöde på vatten för att dammen inte ska torka ut helt? (jag vill ju ha lite fiskar som klarar sig). Dvs jag letar idag efter en ny gård och vill skapa mig en liten sjö. Jag har hittat lite dåligt drenerad åkermark som jag vill anlägga en liten sjö på men det finns inget rinnade vatten.

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281071 I värsta fall få du väl gräva lite djupare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#281152 Kanadagäss, änder, tofsvipor, storspov, duvor, kajjor, tranor, sädesärlor och häger ä de jag såg idag när jag åkte förbi våtmarken med traktorn :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

JensSkoog  
#281182
stektlök skrev:Kanadagäss, änder, tofsvipor, storspov, duvor, kajjor, tranor, sädesärlor och häger ä de jag såg idag när jag åkte förbi våtmarken med traktorn :)

Tror jag tipsar min dotter - hon är på tok intresserad av fåglar och reser överallt för å titta på dom! :grin:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

stektlök  
#281230 Be henne pm:a om hon är i västergötland nån gång så får ni vägbeskrivning. Hornborgasjön är även en mkt fin fågelsjö !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

JensSkoog  
#281237 Det ska jag göra! Hon är jaktar alltid på nya "jaktområden". :grin:

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

caamper  
#281287 Om jag gräver djupt och inte har tillflöde på vatten ligger sjön/dammen kvar? Hur klara den avdunstning?

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281364
caamper skrev:Om jag gräver djupt och inte har tillflöde på vatten ligger sjön/dammen kvar? Hur klara den avdunstning?


Givet att du gräver där det är fuktigt och inte på sandbacken, så bör inte dammen torrläggas under sommaren.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas.. bild 16 Maj

Si63  
#281386
caamper skrev:Om jag gräver djupt och inte har tillflöde på vatten ligger sjön/dammen kvar? Hur klara den avdunstning?


Bara för att man gräver en grop så blir det inte en sjö.
Det måste finnas vatten där. (vattensjukt , killsprång edyl)

Att förlita sig på regn räcker inte

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).