Skogsmiljö och Trädlära

ett träds tillväxtpotential

17 inlägg 10130 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

Kalle1234  
#705351
rikard_e skrev:
OAS-forests skrev:Bra synpunkter! kul att få till en dialog kring mitt lilla problem.

Tallarna är ca 30 cm i roten och 20 m höga, relativt grov stam. Det finns även riktigt stora björkar i avdelningen som tillsammans med tätheten gjort att tallkronorna fått dålig utvecklig. Ja, tror jag ska göra som Skogsola och Skogsforskare föreslår. Tallkronorna kanske repar sig och det är ju framförallt diametertillväxt man vill gynna. Sedan kan man ju även lämna några fina granar, björken tänker jag stort sett ta bort.

Jag, gjorde en underröjning med röjsågen förra sommaren och nu i mellandagarna högg jag ved med motorsågen. Tog mindre träd som ger en bit var trots att de är 10 m höga. Det börjar se lite bättre ut, precis som du säger machonisti.

Någon som provat att gödsla efter gallring? eller räcker den näring som finns i marken? det är en T24 enligt planen.


Det känns riktigt roligt , vi har liknande fast du har tall och jag har gran.
Eller gran kan man väl inte kalla det vid en så försenad gallring. dom är mellan 20-35 i rot 22-25 meter långa, och dom träden jag tar bort ser ut som tallar! dom har så lite grönyta, dom nedsågade har under 20 % kvar av grönyta. Hela stammen är kal som en tall.

Och det finns en hel del löv i detta beståndet, tycker dock bara det är roligt att kunna få lite blandskog.

Har haft funderingar på att prova att konstgödsla väldigt väldigt lite på vissa provytor och se hur det verkar. Jag tänker inte driva skogsbruk för att få skog så snabbt som möjligt, men det vore kul att se hur det verkar med gödning.


Hur gick det med din gallring? Fick du någon grönkrona på granen? 🌲

Användarvisningsbild

Re: ett träds tillväxtpotential

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718301 Åtekoppling.
Denna vinter fick jag många snöbrott, det var flera hundra...
Efter samtal med virkesköpare enades vi om en gallring på 15 ha, nu har Biometria lämnat mätbesked och det blev ca 1300 m3f.

Hoppas bara att det kvarvarande beståndet klarar kommande stormar och snöfall 😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).