Skogsmiljö och Trädlära

Både varg och björn på trakten!

10 inlägg 7113 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Både varg och björn på trakten!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239931 Vi är och röjer på en spännande trakt, har sett minst 20 björnskitar fulla med lingon, blåbär och päls de senaste dagarna.
Igår klev vi rätt på ett gömställe där björnen har grävt ner mat, säkert 25m i diameter som är helt upptrampat och grävt i. där hittade vi det mesta av en älg...
Idag var farsan dit för att kolla på matplatsen och på väg till bilen stöter han på en varg!
Andra vargen "vi" får se på jobbet.

Senare på dagen hittade vi klomärken i en stor tall, helt klart en björnunge som har stamklättrat. Tassen ungefär lika stor som min hand (om jag kröker fingrarna som klor)

Kul när det är lite action i skogen :shock:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239932 Var?

Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239935 Nordväst om Jädraås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

halvproffs  
#239946 En kvinna med sin tror jag 6-årige son skulle plocka kantareller ca 300m från där jag bor. En björn låg där bland ormbunkarna och reste sig upp på bakbenen på några meters håll. Kan tänka mig hur hon skrek när hon och grabben sprang därifrån och björnen förmodligen åt andra hållet.

Där har man gått hur många gånger som helst och aldrig sett annat än älg och rådjur.

Avatar Fallback

Re: Både varg och björn på trakten!

Blivande snickare  
#239957 Tre av tre i den situationen sket nog nästan på sig! :lol:

Avatar Fallback

Re: Både varg och björn på trakten!

mannen  
#239960
halvproffs skrev:En kvinna med sin tror jag 6-årige son skulle plocka kantareller ca 300m från där jag bor. En björn låg där bland ormbunkarna och reste sig upp på bakbenen på några meters håll. Kan tänka mig hur hon skrek när hon och grabben sprang därifrån och björnen förmodligen åt andra hållet.

Där har man gått hur många gånger som helst och aldrig sett annat än älg och rådjur.


Det där tycker jag är lite lustigt. Många av de jag känner som har sett eller stött på björn / varg är sådana som går ut i skogen några få gånger om året för att plocka lite bär el dylikt. Själv springer man runt ständigt och jämt i markerna men jag har då aldrig fått se någon björn eller varg.

Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

herjman  
#239990 Mäktigt, hoppas få se björn live någongång.

Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239992
mannen skrev:
halvproffs skrev:En kvinna med sin tror jag 6-årige son skulle plocka kantareller ca 300m från där jag bor. En björn låg där bland ormbunkarna och reste sig upp på bakbenen på några meters håll. Kan tänka mig hur hon skrek när hon och grabben sprang därifrån och björnen förmodligen åt andra hållet.

Där har man gått hur många gånger som helst och aldrig sett annat än älg och rådjur.


Det där tycker jag är lite lustigt. Många av de jag känner som har sett eller stött på björn / varg är sådana som går ut i skogen några få gånger om året för att plocka lite bär el dylikt. Själv springer man runt ständigt och jämt i markerna men jag har då aldrig fått se någon björn eller varg.


Kanske har något samband med hur vi luktar vi som är i skogen och jobbar jämfört med bärplockande kvinnor! :wink:

Avatar Fallback

Re: Både varg och björn på trakten!

åberg  
#239995
Uvskogen skrev:Kanske har något samband med hur vi luktar vi som är i skogen och jobbar jämfört med bärplockande kvinnor! :wink:

Björnen säger "Ååååh, fyfan vad här luktar skit!" och smyger iväg innan den lallande skogshuggaren hinner märka nåt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Både varg och björn på trakten!

halvproffs  
#239999 Själv har jag sett björn 2 gånger här i Hedesunda, däremot aldrig sett lo trots många spår efter dom. Dom flesta som ser lo är dom som kör bil/timmerbil på natten/tidiga morgnar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).