Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 205620 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

tallen100  
#259562
Mangan skrev:[Fast jägarna tänker nog allt på intäkterna de med, för jag tror inte någon jägare har sagt att stammen av räv, lo och varg är alldeles lagom och att man får acceptera en viss "betning"?

Det är inte jägarnas roll att bestämma vilka djur som skall finnas och i vilken mängd.

Nä det bestäms allt i städerna hur mycke Varg, Huggorm mm. vi ska ha på landsbygden, Har själv varit jägare men slutade på grund av att man bara var orolig för hunden pga Varg.
Kan säga att jakten inte lönar sej alls ekonomiskt det blir mycket billigare att gå till affären å köpa sitt kött...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259572 Värnar du inte viltet? ;)

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259582
tallen100 skrev:
Mangan skrev:[Fast jägarna tänker nog allt på intäkterna de med, för jag tror inte någon jägare har sagt att stammen av räv, lo och varg är alldeles lagom och att man får acceptera en viss "betning"?

Det är inte jägarnas roll att bestämma vilka djur som skall finnas och i vilken mängd.

Nä det bestäms allt i städerna hur mycke Varg, Huggorm mm. vi ska ha på landsbygden,


Liksom det bestäms på jaktklubben hur mycket bete som skogsägarna ska få tåla.

tallen100 skrev:Har själv varit jägare men slutade på grund av att man bara var orolig för hunden pga Varg.
Kan säga att jakten inte lönar sej alls ekonomiskt det blir mycket billigare att gå till affären å köpa sitt kött...


Med den tankegången borde man som skogsägare sluta ta ner egna stockar, köra dem till bysågen för uppsågning och sedan transportera hem plankorna för torkning. Det blir ju som regel billigare att åka direkt till Byggmax och köpa hem det virke man vill ha.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#259585 Det väl ändå Länsstyrelsen tillsammans med representanter från markägarna och jägarna som bestämmer avskjutningen på älg!?!?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259587 Ja, ingen har frågat mig om hur mycket älg jag tycker skall skjutas på mina marker.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#259592 Då får du väl helt enkelt prata med den som är representant för markägarna och framföra dina åsikter...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259600 Och det betyder att jag är med och bestämmer...?

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259601
T Landström skrev:Det väl ändå Länsstyrelsen tillsammans med representanter från markägarna och jägarna som bestämmer avskjutningen på älg!?!?


Det är jägarna, som avgör könsfördelningen på de skjutna djuren. Skjuta fler hondjur och kvigkalvar ger ju större effekt på den långsiktiga älgstammen, jämfört med att skjuta älgtjurar och tjurkalvar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#259648
T Landström skrev:Det väl ändå Länsstyrelsen tillsammans med representanter från markägarna och jägarna som bestämmer avskjutningen på älg!?!?


Vardera tre markägar- och jägarrepresentanter, en markägarrepresentant blir
ordförande. Ledamöterna utses av länsstyrelsen efter förslag av markägarnas och
jägarnas organisationer i länet. Länsstyrelsen utser ordförande efter förslag från
markägarsidan.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

tallen100  
#259686
Niking skrev:Med den tankegången borde man som skogsägare sluta ta ner egna stockar, köra dem till bysågen för uppsågning och sedan transportera hem plankorna för torkning. Det blir ju som regel billigare att åka direkt till Byggmax och köpa hem det virke man vill ha.
/Niklas

Ja, tycker du inte om att hållas med det och anser att det blir billigare att åka till Byggmax så ska du göra det.

Det jag ville få fram om jakten är att jägarna "tjänar" inte på det ekonomiskt som så många tycks tro, Köttet blir inte alls billigt. Det är ett intresse för vilt och natur.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

tallen100  
#259688
Mangan skrev:Värnar du inte viltet? ;)

Jo det gör jag :lol: , Men är väl ingen vargälskare direkt, och det beror inte på att dom konkurerar om viltet, lät dom bli hundar å boskap samt vore utspridda på ett vettigt sätt över landet skulle det inte vara några större problem, (ungefär som att skogsägarna inte vill ha för mycket älg på sina marker ;) )

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259694 Du får väl inse att du måste acceptera viss betning? ;)

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

tallen100  
#259698 Japp, därför slutade jag :geek:

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259820
tallen100 skrev:
Niking skrev:Med den tankegången borde man som skogsägare sluta ta ner egna stockar, köra dem till bysågen för uppsågning och sedan transportera hem plankorna för torkning. Det blir ju som regel billigare att åka direkt till Byggmax och köpa hem det virke man vill ha.
/Niklas

Ja, tycker du inte om att hållas med det och anser att det blir billigare att åka till Byggmax så ska du göra det.

Det jag ville få fram om jakten är att jägarna "tjänar" inte på det ekonomiskt som så många tycks tro, Köttet blir inte alls billigt. Det är ett intresse för vilt och natur.


Liksom att jag inte tjänar pengar på att låta såga upp virke från min egen skog. Men bygga och reparera egna byggnader med virke från den egna fastigheten har ett emotionellt mervärde jämfört med köpevirke från t.ex. Byggmax.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Camwood  
#259910
Niking skrev:
tallen100 skrev:
Niking skrev:Med den tankegången borde man som skogsägare sluta ta ner egna stockar, köra dem till bysågen för uppsågning och sedan transportera hem plankorna för torkning. Det blir ju som regel billigare att åka direkt till Byggmax och köpa hem det virke man vill ha.
/Niklas

Ja, tycker du inte om att hållas med det och anser att det blir billigare att åka till Byggmax så ska du göra det.

Det jag ville få fram om jakten är att jägarna "tjänar" inte på det ekonomiskt som så många tycks tro, Köttet blir inte alls billigt. Det är ett intresse för vilt och natur.


Liksom att jag inte tjänar pengar på att låta såga upp virke från min egen skog. Men bygga och reparera egna byggnader med virke från den egna fastigheten har ett emotionellt mervärde jämfört med köpevirke från t.ex. Byggmax.
/Niklas

Du har för negativ syn på möjligheterna som skogsägare att ta ut virke från egen skog med god vinst. Dessutom så kan du inte köpa alla dom dim. på Byggmax o liknande som man behöver när man renoverar och bygger gamla ekonomibyggnader. Det här hör inte till tråden men ja kunde inte låta bli att regera. Det är mycket lönsamt att såga o hyvla eget virke, det resonemanget kan jag utveckla hur mycket som helst men det får bli i en annan tråd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).