Skogsmiljö och Trädlära

Skötsel av torpruiner, kulturvård?

2 inlägg 3973 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skötsel av torpruiner, kulturvård?

frågande och vetande  
#233232 Hej.

Tänkte ta tag i våra kulturlämningar på vår fastighet. Men när jag gick igenom avdelningarna där de gamla torpen befann sig skapades mer frågor än svar. Skötseln kan bedrivas på så många variationer och sätt att jag skulle behöva era idéer, kunskap och hjälp om hur jag ska gå till väga. Ska även sägs att jag bad skogsstyrelsen komma ut och ge förslag, men de vill inte.

Torp 1: bara ruiner kvar, åkermark och de gamla vårdträden. området är på 1.7 h, för ca 15 år sedan gallrades all gran bort vilket gör att bara de enstaka vårdträden står kvar. Nu är det mängder med sly på backen.

Torp 2: bara ruiner kvar, jordkällare och åkermark. platsen där ruinerna finns är ca 30 årig blandskog mestadels löv aldrig gallrad. Platsen för åkermarken är glest bevuxen med ca 45 årig gran och insprängt löv. området är ca 1.5 h.

Torp 3: bara ruinen efter torpet kvar och åkermarken. området är ca 1.5 h. 45 årig löv väldigt glest, gran håller på att komma in utefter kanterna genom självföryngring.

Ja, vad ska man göra...vill gärna göra en åtgärd som inte innebär för mycket jobb i framtiden, kanske stycka av torpområdet så det blir mindre och därmed lättare att sköta?
Vad tycker ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skötsel av torpruiner, kulturvård?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233286 Finns många sätt att sköta dessa gamla torpställen. Dock ser jag ingen vits att stycka av dem när det bara är ruiner. Vore en helt annan sak om husen vore kvar, som kunde bli sommarstugor eller hästställen.

Nedanstående förslag bygger på att du vill lyfta fram de gamla torpen, istället för att maximera virkesproduktionen på just dessa platser.

Torp 1: Röj bort slyet, särskilt kring vårdträden, ruinerna och stenmurarna.

Torp 2: Gynna lövet, frihugg runt ruiner, jordkällare och eventuella stenmurar.

Torp 3: Röj bort granen och frihugg runt ruinen.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).