Skogsmiljö och Trädlära

Köra i blöt mark som nu

17 inlägg 7927 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19128
timberjack810c skrev:vägarna tycker jag ofta går att klara utan att skada vägen...den e ju ofta man kan lasta av inne från hygget.
däremot marken är ju svår att klara när det är blött ute :? banden brukar hjälpa rätt så mycket men vissa ställen hjälper inget :(

det är ju bara frågan vem som ska betala.. som det är nu så för dom flesta så är det entreprenörn som får stå för kosnaden som blir att lägga inifrån.. ´skotningen blir ju inte alls lika effektiv då.. o jag tycker vä att det är fel person som får betala jag tycker även att det är fel om markägaren ska stå för kosnaden för han vill ju inte betala mer för att det avverkas när vägarna inte håller i tex tjällosning. ska sågverken betala mer kosnaden så tro jag inte dom är intreserade av de så vem drabbar det då?? moment 22

Avatar Fallback
Anton  
#22913 Jag snöröjer en del åt svea här uppe i västerbotten, och har vid ett antal tillfällen varit bra nära att sätta maskinen i smeten redan vid plogning av vägarna..
Det är alltså vägar där timmerbilar ska gå, tjälen är obefintlig, och det är i feb/mars..
Det är vägar som blivit plogade i ett tidigare skede och ihopkörda med lättare maskiner, jordbrukare ex, som klarar sig bäst verkar det som, då får tjälen komma ner bit för bit och man får en bra botten..

Vägar där det är kört ovanpå snön för att packa funkar väldigt dåligt, det är ingen tjäle alls att prata om då..

många av vägarna jag plogar är ju mer eller mindre upphuggna spår, men även dom grävda och avdikade vägarna är det väldiga problem med..

Det är helt klart något som blir problematiskt framöver..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).