Skogsmiljö och Trädlära

Granskador

7 inlägg 4899 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granskador

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230266 Vad är detta för skador?

90-årig blandskog i AC kustland. Gallrat för ca 12 år sedan.

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskador

machonisti  
#230267 I mina ögon är det drivningsskador. En del har uppkommit av att skotaren skrapat bort barken och en del liknar stämpeln ett träd kan få av skördaren.

Användarvisningsbild

Re: Granskador

JensSkoog  
#230275 Holler m drivningsskador. Ville huggit dom ned snabbt. Duger bara till ved eller flis.

Avatar Fallback

Re: Granskador

tallen100  
#230278 Visst är det drivningsskador.

Avatar Fallback

Re: Granskador

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230361
JensSkoog skrev:Holler m drivningsskador. Ville huggit dom ned snabbt. Duger bara till ved eller flis.


Går det röta i dessa eller vad gör att de borde huggas ned snabbt?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskador

machonisti  
#230362 Mycket sällan klarar sig granen undan röta efter körskador. Har dock huggit enstaka exemplar av gran som skadats av maskiner dock som ung utan att den visat inre skador men aldrig så gamla som dina bilder visar.

Avatar Fallback

Re: Granskador

Skogsforskare  
#230364 Det finns flera olika svampar som kan angripa i öppna sår där barken fläkts bort. Det är därför man ska undvika att skada stammarna. Om du ändå har tänkt att gallra så är det klokt att ta ut dessa träd då, men det finns ingen anledning att göra en extra gallring bara för att ta bort skadade träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).