lör 27 apr 2013, 20:29#223316conronka skrev:Det ser ut som kantträd i basväg?Ganska vanlig syn i tider av utplanande produktivitetskurva för skogsmaskiner,Jag funderar var dag på hur man på bästa ekonomiska sätt skall bete sig utan att gamebla bort hela resultatet pga.korridorliknande gallringsmodeller.Nej det är inte bra med breda vägar,snacket om ökad tillväxt i kantträd är mer en skrivbordside då kantträden vanligvis utvecklar assymetriska kronor mot vägmitt och således bär på sig mer snö.
Jag kör skördare och på grund av att vi har väldigt stenig terräng så har jag exceptionellt
breda vägar och jag gillar det inte alls men vi är hårt granskade av kontrollanter som hänger upp sig på minsta lilla stamskada och om skotaren skall ta sig fram utan att det skall riskera
att ta i så blir vägarna breda.
Jag tycker granskarnas syn på skador är överdriven när det resulterar i att skogen lider på andra vis i stället.
Det är inte bara att vägarna blir breda utan det resulterar i att uttaget också blir högre så att du har större utrymmen att fälla träd i utan att det tar i andra träd.
Men vägbredden har granskarna aldrig klagat på, bara markägarna.
Jag valde en gång skogen nu är jag fast...........