Skogsmiljö och Trädlära

snöskador

13 inlägg 5663 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

snöskador

halvproffs  
#222524 Ägnat helgen åt kontroll av skogen nu när man ta sig fram till fots någotsånär. Det blir en del att ta reda på till ved kommande helger. Sonen har lovat att hjälpa till också. Man blir frustrerad när det så här och med allt extrajobb som det innebär. Vill heller inte bara lämna det som det är för jag är i grunden en städ/ordningsmänniska :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: snöskador

vetinte  
#222535 Kan du inte laga det med silvertejp :lol:
Tyvärr ser det lite så ut hos mig mä. O det går inte med silvertejp :lol:

Användarvisningsbild

Re: snöskador

machonisti  
#222579 Det man inte kan laga med silvertejp måste sågas ned! :lol:

Avatar Fallback

Re: snöskador

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222582 Tråkigt att mötas av en sån syn, det är ju inga småträd heller.

Användarvisningsbild

Re: snöskador

machonisti  
#222584
lfq skrev:Tråkigt att mötas av en sån syn, det är ju inga småträd heller.

Tyvärr är det inga ovanligheter utan hör till skogsbruket. Ta bort träden vänta några år och ingen kan säga att där borde stått några träd. Om nu inte hela skiftet ligger förstås.

Avatar Fallback

Re: snöskador

conronka  
#223314 Det ser ut som kantträd i basväg?Ganska vanlig syn i tider av utplanande produktivitetskurva för skogsmaskiner,Jag funderar var dag på hur man på bästa ekonomiska sätt skall bete sig utan att gamebla bort hela resultatet pga.korridorliknande gallringsmodeller.Nej det är inte bra med breda vägar,snacket om ökad tillväxt i kantträd är mer en skrivbordside då kantträden vanligvis utvecklar assymetriska kronor mot vägmitt och således bär på sig mer snö.

Användarvisningsbild

Re: snöskador

Mäki  
#223316
conronka skrev:Det ser ut som kantträd i basväg?Ganska vanlig syn i tider av utplanande produktivitetskurva för skogsmaskiner,Jag funderar var dag på hur man på bästa ekonomiska sätt skall bete sig utan att gamebla bort hela resultatet pga.korridorliknande gallringsmodeller.Nej det är inte bra med breda vägar,snacket om ökad tillväxt i kantträd är mer en skrivbordside då kantträden vanligvis utvecklar assymetriska kronor mot vägmitt och således bär på sig mer snö.

Jag kör skördare och på grund av att vi har väldigt stenig terräng så har jag exceptionellt
breda vägar och jag gillar det inte alls men vi är hårt granskade av kontrollanter som hänger upp sig på minsta lilla stamskada och om skotaren skall ta sig fram utan att det skall riskera
att ta i så blir vägarna breda.
Jag tycker granskarnas syn på skador är överdriven när det resulterar i att skogen lider på andra vis i stället.
Det är inte bara att vägarna blir breda utan det resulterar i att uttaget också blir högre så att du har större utrymmen att fälla träd i utan att det tar i andra träd.
Men vägbredden har granskarna aldrig klagat på, bara markägarna.

Avatar Fallback

Re: snöskador

conronka  
#223327 Jag känner igen argumenten och har fullständig förståelse och respekt för din beskrivning då det är många faktorer som inverkar.Lustigt är ändå att på 90 talet då smågallrarna kom igång blev det makalöst fina resultat och helt accepetabla vägbredder.Undrar varför ingen vill ha bättre betalt för att köra med minre skotare ? Kanske det beror på att uppdragsgivarna bromsar det till varje pris och intar en gemensam gallringspolicy.Själv slantar jag gärna upp för en smidigare skotare då jag fått intrycket att skördarna är väldigt viga.En annan orsak är väl $$$$$ som många jagar kortsiktigt.

Användarvisningsbild

Re: snöskador

bodaedet  
#223330 Har varit hos många skogsägare som efterfrågar mindre skotare, när man frågar vad mycket mer de vill betala för en mindre skotare så blir svaret: inget.

Användarvisningsbild

Re: snöskador

Mäki  
#223331 Det stämmer att det är €€€€€€€ som styr det är väldigt sällan som markägaren överhuvudtaget kommer ut till en gallring för att kolla fast vi meddelar i god tid
att avverkningen kommer att påbörjas.
Det är bara pengar som styr och inte resultatet.

Avatar Fallback

Re: snöskador

Pensionär  
#223400 Men vad har vi skogsägare för alternativ då? Finns det överhuvud taget någon liten skotare att få tag på? Eller är det bara så att vi skogsägare är för dåliga att ställa krav?

Utgår bara från hur det ser ut på mina egna områden.
Kan nämnas att det finns en kille i grannbyn som kör gallring med en sampo skördare. Smidig maskin. Men sen skotar han ut med en EcoLog 5?? ( osäker på modell numret ) Storleken på den mot min gamla Volvo 868 som jag har för eget bruk är enorm.

P.S Mäki jag har full förståelse att du hamnar på att göra bredda vägar. Terrängen i Korsholm är ju en mardröm.

Sen till det som tråden börja med. Snöskador, har vart mycket av dom i år. Märkligt dock på ett område där jag var å röjde. Det klena hade klarat sig hur bra som helst men däremot var tallar i klenstocks storlek knäckta som tändstickor.

Användarvisningsbild

Re: snöskador

halvproffs  
#223420 Så är det här också timmertall o gran som knäckta som tändstickor. Vilka krafter! Var ut med Mattias från mellanskog så nu kommer det att bli gallring på mitt o några tills skiften så där kommer snöbrotten att tas tillvara. Dock ej där korten är tagna.
Coronka; Som jag skrev under bilden är det efter körvägarna som är värst. Hur man än gör så blir det kantträd men hade det kommit normalt med snö så hade ju skadorna varit minimala. Det talas om att det kommit nästan 3m!? snö här med 3st rejäla töväder emellan. Av dom 4 sista vintrarna har 3st kommit med för stora mängder snö. Hoppas på en normal vinter för detta tär på en :sad: .

   TS
Avatar Fallback

Re: snöskador

conronka  
#223429 Jo naturkrafterna rår vi inte på,Sedan finns det belägg för att diameterklass 10-15 drabbas värst och jag vet inte riktigt varför.En starkt bidragande orsak är nog att träden är uppbyggda som bambu där splinten skall stå för hållfastheten på rot,Således är det inte konstigt att träd som blir friställda i tätslutna ungskogar behöver några år för att reka till sig.Själv fick jag förluster på ca.4-5 kubik per ha. i fjol i ett nygallrat granbestånd som var anlagt genom skärmmetoden vilket ökar risken betydligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).