Skogsmiljö och Trädlära

Ingen rädder för vargen här !!!

4 inlägg 5318 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen rädder för vargen här !!!

conronka  
#219593 Hur vill vi ha det med betesskadorna? om staten och kapitalet bestämmer blir det som på fotot (taget i dag) Är det inte dags att avreglera och se om inte fastighetsägarna själva kan lyckas bättre ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen rädder för vargen här !!!

superglue  
#219613 Vi har ju precis fått ny älgförvaltning, med större markägarbestämmande. Har du skickat dina bilder till ÄSO eller ÄFO?

Avatar Fallback

Re: Ingen rädder för vargen här !!!

conronka  
#219793 Vi har ju precis fått ny älgförvaltning, med större markägarbestämmande.Jo det är sant som du säger.Jag har nog ävles på med älgstammen i 25 år men inte märkt några större faktiska förändringar,Bolagen verkar sträva efter att suga inn så mycket mark som möjligt i Älgskötselområdena där dom har röstmajoritet ,Men jag tycker dom saknar kompetens beträffande pratisk skötsel av stammen för att minska skadorna vilket jag tror beror på att deras representanter har betalt för att tycka enligt instruktion,Jag skulle helst vilja ha en bättre dialog mellan jägarrepresentanter och markägare där större vikt lades på stammens sammansättning,åldersfördelning då jag är övertygad om att kalförande kor är dom värsta marodörerna.Som sagt det är hög tid för alla parter att försöka börja samarbeta på allvar annars finns bara förlorare (inkl.älgen)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen rädder för vargen här !!!

superglue  
#219812 Jo absolut behövs större samarbete, nu vet jag ju inte var i landet du bor men häromkring tycker jag markägare och jägare samarbetar rätt bra i älgskötselområdena för att få en en välbalanserad älgstam som tåler både jakt och tillåter skogen att växa :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).