Skogsmiljö och Trädlära

Ris?

6 inlägg 3450 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ris?

Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15553 :?: Finns det några för eller nackdelar med att låta riset ligga kvar i skogen om man tex. gallrar ur gran/tall. det blir ju så j-a mycket ris att släpa på då man som jag sågar för husbehov= (ved och timmer till eget sågverk).
jag har inget större bestånd så att sälja skogsprodukter till industrin känns väldigt avlägset. jag har en skogskärra efter traktorn med kran på som jag lastar riset på idag, och har lagt riset i en djup ravin, men det kan jag ju inte hålla på med i evighet :wink: .



   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15555 Menar du att du kör bort allt ris från skogen?

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15556 nej naturligt vis inte allt men det blir så "skräpigt" om man låter det grövsta ligga. därför ovanstående undran om det är för/nackdel att ta bort riset med tanke på ev skadedjur eller om det är bra att låta det ligga som "gödsling" mm? kom med synpunkter! det är meningen.

   TS
Avatar Fallback
smaland  
#15589
Per Gustavsson skrev:nej naturligt vis inte allt men det blir så "skräpigt" om man låter det grövsta ligga. därför ovanstående undran om det är för/nackdel att ta bort riset med tanke på ev skadedjur eller om det är bra att låta det ligga som "gödsling" mm? kom med synpunkter! det är meningen.

Låt det ligga kvar! Herregud det är väl skog och inte djurgården eller? Fara med skadedjur är det inte, dessutom om du hugger tall eller asp så får ju älgar och rådjur lite att smaska på.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15635
Per Gustavsson skrev:nej naturligt vis inte allt men det blir så "skräpigt" om man låter det grövsta ligga. därför ovanstående undran om det är för/nackdel att ta bort riset med tanke på ev skadedjur eller om det är bra att låta det ligga som "gödsling" mm? kom med synpunkter! det är meningen.


Ligger skogen i anknytning till tättbebyggt område så kan jag förstå att du kör undan riset. Men om skogen ligger mitt ute på vischan så behövs inte det. För delen när riset ligger kvar är ju att näringsämnena återanvänds istället för att rinna med vattnet längs ravinen ut i grundvattnet. Så med andra ord så växer din skog bättre om du inte kör undan riset. :D

Avatar Fallback
L-A  
#16153 barr över diameter 8 cm brukar jag på grund av lag o risk för insekter (märgborre, barkborre mm) kapa till enmetersbitar.

Finns studier från skogsforsk tror ja på gröngödslingseffekten.

Själv har ja grundfilosofin att spara så mkt som lämpligt som gröngödsling under omloppstid, för att vid slutskörd ta bort så mkt som möjligt av grönbiomassan. Dels för att då gör man de billigast o dels att kväven försvårar återetablering mycket.

Mvh L-A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar