Skogsmiljö och Trädlära

Fasta inventeringspunkter

9 inlägg 6360 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fasta inventeringspunkter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183360 Någon som använder sig av fasta inventeringspunkter i bestånden? Så att man kan återkomma till samma ställe år efter år och se utvecklingen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fasta inventeringspunkter

qw12  
#191297 har en gång märkt upp träd för att följa upp skogsgödsling.
Intressant att se skillnad på gödslat och ogödslat.


edit: stavning
Senast redigerad av qw12 fre 26 okt 2012, 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fasta inventeringspunkter

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191319 Har länge funderat på detta, ta ut ett antal träd på fastigheten och mäta år från år, men än så länge har det inte blivit av...

Avatar Fallback

Re: Fasta inventeringspunkter

eeeemil  
#191325 Funderar på att göra de i en första gallring vi gör hemma på gården nu. kan vara lite intressant o se.
men man ska bara komma till skott och göra de och sen inte glömma av dom:)

Användarvisningsbild

Re: Fasta inventeringspunkter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191337 Mätte upp några provytor i ett björkbestånd en gång. Det var den första gallringen jag gjorde här hemma när jag gick i skolan. Men det ska ju följas upp också. :roll:

Men tanken var ju god. :D

Avatar Fallback

Re: Fasta inventeringspunkter

Skogsforskare  
#191365 Ett råd om ni ska göra detta. Märk ut ytan ordentligt, med rejäla pålar, oavsett om ni gör en kvadratisk eller cirkelrund yta. Och numrera träden! Det går ju att spraya nummer på dom om man är lite försiktig.

Och viktigast av allt, markera var på träden ni klavar, så ni klavar på samma höjd och från samma riktning!

Om ni har numrerade träd så gör det mindre om ytpålar försvinner. Och om man är riktigt noggrann så ritar man en enkel karta över var träden står, så är det enkelt att i efterhand räkna ut var exakt ytan låg. En kompass och ett måttband räcker, så ni får en ungefärlig kompassriktning och ett ungefärligt avstånd.
Sen kan ni mäta om samma träd vart 5:e år till exempel, och se vad som händer.
Glöm inte att mäta några höjder också och håll koll på vilka träd ni mäter på.

Avatar Fallback

Re: Fasta inventeringspunkter

qw12  
#191413 jag numrerade o definerade klavhöjden som 10 cm ovanför numret.
Då är riktning o höjd klar.

Däremot glömde jag trädhöjden...

Det är värt att ta en bra färg, för det gjorde inte jag utan fick måla om.

Avatar Fallback

Re: Fasta inventeringspunkter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195261 Vad finns det för färg som håller i flera år? Jag tänker mig att man mäter ut punkterna med GPS, då borde det gå att hitta igen dem lättare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fasta inventeringspunkter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195319
Mangan skrev:Vad finns det för färg som håller i flera år? Jag tänker mig att man mäter ut punkterna med GPS, då borde det gå att hitta igen dem lättare.


Jag använder mig av Master Markör när jag märkt upp mina stammkvistande tallar. Kommer inte ihåg när jag målade sist men det är ett bra tag sen sist.

Använde färgen en gång till att markera frötallar. Det syntes spår av den uppåt 10 år tror jag. Då exponerades den för solljus oxå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).