Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruk intill Natura 2000 område

4 inlägg 4183 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbruk intill Natura 2000 område

Johanm  
#171634 Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av "konventionellt" skogsbruk intill Natura 2000 område.
Jag har förstått att de skogliga åtgärder man utför inte får påverka Natura 2000 områden, så jag undrar därför om det är någon som tex. har haft problem med att få avverkningstillstånd eller haft svårighet att utföra andra åtgärder såsom gallring, dikesrensning, plantering eller vad det än må vara!

Jag har även förstått att det är väldigt olika från fall till fall men alla erfarenheter och synpunkter tas gladeligen emot.

Tack

/Johanm



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk intill Natura 2000 område

enestören  
#171710 Hej! Vi har skog som gränsar mor natura 2000. Men vi har inte märkt av något problem ännu kanske man skall tillägga. Den största risken är väl att dem vill utöka området till intill liggande skog. Ansöker man om avverkningstillstånd så kanske dem köper upp det istället.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk intill Natura 2000 område

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172840 Åtgärder inom 1000m från ett Natura 2000-område är samrådspliktiga tror jag..beror lite på viken Länsstyrelse du har.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk intill Natura 2000 område

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172845 praktiserade på skogsstyrelsen 1v och då va vi ute och synade en avverkningsanmälan som gränsade mot ett natura 2000 område.
va inga problem alls utan man fick avverka. de som skogsvårds konsulenten kollade på va om man skulle passera något blött område som kunde påverka och om de va möjligt att lämna någon kantzon. har för mig han lämnade ett utlåtande som va att man skulle undvika att köra på fuktig mark och lämna lövträden som fans som en kantzon samt inte passera bäcken i norra kanten på området. (stog 5träd på andra sidan)
Nu har vi bra tjänstemän på SS men finns ju områden där förkortningen gör bättre skäl för sig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).