Skogsmiljö och Trädlära

Gröna kuvertet

4 inlägg 3637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gröna kuvertet

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169618 Så här står det:

Särskilt hänsynskrävande områden på fastigheten

Objekt med naturvärden

Områden som är viktiga för biologisk mångfald men som inte uppfyller krav för att vara nyckelbiotoper. De bedöms att efterhand utvecklas till nyckelbiotoper om skogsbruksåtgärder inte utförs.

Skogsstyrelsen har ett eget språk som jag inte förstår. Hur ska jag tolka detta? Vad menar de med den sista meningen: ”De bedöms att efterhand utvecklas till nyckelbiotoper om skogsbruksåtgärder inte utförs”



   TS
Avatar Fallback

Re: Gröna kuvertet

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169619 hugg och dika allt vad du hinner för annars så konfiskerar dom din skog utan nån ersättning för dom har slut på pengar som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Gröna kuvertet

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169718 Ja tack, gärna.

Enligt skogsvårdslagstiftningen menas med skogsbruksåtgärder. Allmänna råd till 7:1:
”Med skötsel av skog bör avses avverkning, hyggesbehandling, beståndsanläggning, beståndsvård, uttag av skogsbränsle, skogsbil- och traktorvägar, bas- och stickvägar, skogsgödsling, skogsmarkskalkning, avlägg och andra skogsbruksåtgärder.”

Gudrun och Per fällde alla stora granar i området. De har jag nu tagit bort och sålt som energived tillsammans med alla döda alar och björkar som dött på grund av för liten lövmassa. Kan det anses vara tillräckliga skogsbrukssåtgärder för att undvika att området utvecklas till nyckelkbiotop. Svårt att svara på förstås om man inte sett området. Men hur gör jag med dikena? De är handgrävda för säkert mer än 50 år sedan. Det viktigaste diket har vuxit igen med stora alar. Är det dikesrensning som gäller eller krävs samråd med Skogsstyrelsen?

Aktivt skogsbruk:
”Samråd ska ske om exempelvis ett nytt naturtillstånd har uppstått: diket har under åren vuxit igen och har inte längre någon avvattnande funktion.”

eller
[url]www.vida.se/dikning.aspx[/url]:
”Dikesrensning innebär att gamla diken som växt igen och därför tappat sin funktion rensas upp och återfår sin dränerande funktion. Åtgärden kräver inget tillstånd….”

Båda källorna talar om igenvuxna diken. Allt är relativt och godtyckligt tolkat enligt betraktarens ögon. Något samråd är otänkbart.

Rickard Axdorff skriver i sin ledare i Skogs-Aktuellt nr 1 2012-01-18:

”Den tredje är dikesresning som innebär att vegetation och nedrasat material tas bort från dikesfåran. Resning av diken är varken tillståndspliktig eller anmälningspliktig så länge vattnets ursprungliga djup och läge bibehålls. Men om skyddsdikning eller dikesrensningen efteråt anses öka vattenavrinningen handlar det i stället om tillståndspliktig markavvattning och då har du begått ett lagsbrott. Således ett mått av subjektivitet till grund för hot om dyr lagpåföljd.”

Läs hela ledare! [url]http://www.skogsaktuellt.se/?p=39747&pt=108&m=1422[/url]

Och hur gör jag med min sumpskog som också finns beskriven i Gröna kuvertet? Där finns inga diken som jag kan rensa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gröna kuvertet

Blivande snickare  
#169732 Gräv nya, hugg, gallra, kör med maskiner innan dom konfiskerar din skog!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).