Skogsmiljö och Trädlära

Plusträd - gul ring och siffror målade

20 inlägg 10469 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plusträd - gul ring och siffror målade

skogsjournalist  
#162688 Hej! Har du ett gammalt träd med målad gul ring och siffror på stammen? Det kan vara ett plusträd som har gett frö eller ympar till skogsträdsförädling. Vore kul om du tog en bild, lade till GPS-koordinater eller något annat som visar var det finns, och framför allt hör av dig till mig!

Hälsningar,
Ulla


Senast redigerad av skogsjournalist fre 24 feb 2012, 15:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

elis  
#162690 Vad är syftet med din datainsamling?
Vad är syftet med att posta samma fråga i flera forum?
Frilans eller tidning?

Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

skogsjournalist  
#162708 Hej! Jag är frilans och har arbetat med en artikel om skogsgenetik. Men artikeln är klar! Den kommmer i Skogen framöver. Det är ju ingen datainsamling precis jag håller på med, utan bara ett försök att se om jag kan hitta ett gammalt plusträd den här vägen och därför postade jag i flera trådar. Kanske inte alla läser allt. Sorry om jag har brutit mot någon regel - jag är inte helt bekant med systemet.
Har du nåt plusträd, kanske? Bästa hälsningar! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

elis  
#162709 Tackar, alltid kul med lite bakgrundsinformation. Tyvärr känner jag inte till några plusträd, säkert lär väl någon här sett något.

Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

Tosca  
#162760 Finns de spridda över hela landet?
Extra koncentrerade någonstans?

Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

skogsjournalist  
#162806 Hej Tosca! I princip är de spridda över hela landet, för att ge en genetisk variation. Du kan läsa mer om dem på Skogforsk: http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... 029/26033/
För att veta exakt var de fanns - eller finns - måste man titta i ett gammalt registerkortarkiv som finns på några forskningsstationer. Ingen GPS-angivelse precis, utan fastighetsbeteckning och beskrivning.
Men de första plusträden är nu minst 130 år, och det är frågan om de finns kvar nånstans ...
Vore kul om någon hittade ett och tipsade mig!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

jan larsson  
#162812 får du inte tips ganska snart så prova att "bumpa"någon gång då o då. en del trådar tenderar att falla bort efter någon timme,dag,vecka. o kan vid bump få jättefart beroende på vilka besökare som är aktiva vid tillfället. bättre än nysattacker. flåt. :oops:
intressant ämne men plusträd är jag obekant med. men övertygad om att du här kommer att finna svar. för här vistas törs jag lova alla kategorier med anknytning till skogen.

Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

skogsjournalist  
#162847 Hej Jan - tack för tipset! Men hur "bumpar" man?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

Skogstinsen  
#162852 Gör bara ett inlägg i denna tråd så kommer tråden längst upp på forumets första sida :)

Användarvisningsbild

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

masterchief  
#162853 Inga bekymmer det blev lite galet i första postningen iom det postades i flera kategorier.
Rensade upp och behöll den här tråden 8)
Kan inte säga jag sett något märkt plusträd där jag farit fram.

Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

skogsjournalist  
#162855 Tack, för hjälpen, masterchief! Nä, visserligen var plusträden några tusen, men sett till arealen var de försvinnande få. Jag håller tummarna för att någon har sett ett plusträd och tipsar mig framöver!
Det är svårt att se träden för all skog!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gul ring och siffror målade på stammen?

jan larsson  
#163022 för att locka fler (rätt) besökare testa att justera rubriken genom att skriva plusträd först.
om det nu även var den gamla benämningen.
jag har tänkt en del på det här. har för mig att jag nog ändå har läst någon artikel i ämnet.
om det finns något plusträd kvar så är det väll troligast att det isåfall skulle vara tall.
nyfiken blev jag för ämnet är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Plusträd - gul ring och siffror målade

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165055 Hej
På fastigheten Skogsdill mellan Korsberga och Ramkvilla, Vetlanda finns ett tiotal plusträd. Var där för några år sedan. Vet ej om de blivit hugda nu när fastigheten bytt ägare annars är de i 55 års åldern.
Har även sett plusträd på Förarps kronopark utanför Tutaryd i Ljungby komun. Dessa bör inte stå kvar då stormen var effektiv på denna fastighet.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Plusträd - gul ring och siffror målade

skogsjournalist  
#165119 Tack, Tåndemåla! JAg ska absolut ta en titt när jag är i närheten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plusträd - gul ring och siffror målade

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165245 Hej!
Jag såg din rubrik med plusträd & kände igen begreppet från en bok som heter" Skogsbruk i omvandling" bläddrade igenom den och hittade lite info om det hela, som kanske kan vara av intresse.
1936 bildades Föreningen för Skogsträdsförädling, det var från början en ideell förening vars verksamhet från början bekostades helt av medlemsavgifter. Sedan 1967 stöter också staten till medel och i och med detta ändrades namnet till Institutet för Skogsförbättring.

Föreningen bildades, kan man säga, som en naturlig följd av att professor Nilsson-Ehle 1935 upptäckt jätteaspen vid Bosjö kloster och entusiastiskt beskrivit växtförädlingens möjligheter när det gällde skogsträd över huvud taget!

I boken finns bilder på både plusträd & Elitgranar :mrgreen:

mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).