Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Dagmar

89 inlägg 40965 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152178 Många träd över väg 272 i natt. Oframkomlig förbi Årsunda 2 mil S Sandviken.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152203 vi har väg inventerat gallringarna vi gjort den senaste månaden, å det är inte vackert, tur vi lämnar mer än snittet när vi gallrar, trisst nog verkar ALLT utom björken blåst ner på ett av skifterna vi gallrat under senaste månaden:(... På Egen skog ligger det ett hundra tal timmerträd kanske... å skogsbilvägarna i krokarna har varit ofarbara till mitt på dagen... Så Nog har det blåst en del...

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

snubblaren  
#152217 Enda jag märkt är att det ligger fullt med grenar ifrån ekar på vägarna och så låg det en stackars tall över vägen men den petade man bort snabbt med skotaren.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

nordtravare  
#152221 strömlöst 0300till 1500 många får strömmen i morgon ett större tak en bit härifrån blev plåtlöst mkt träd här och där .Själv har jag en 5ha 70 årig nygallrad ungskog (3 år sen) 30% fällt . övrigt ca 1000 m3 i kanter och en del inne i bestånden samt en fröskärm 90% 3 ha.Hälften av riskplatserna kollade.
Hörde om ett helt skifte som var platt .

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Midgård  
#152224
nordtravare skrev:strömlöst 0300till 1500 många får strömmen i morgon ett större tak en bit härifrån blev plåtlöst mkt träd här och där .Själv har jag en 5ha 70 årig nygallrad ungskog (3 år sen) 30% fällt . övrigt ca 1000 m3 i kanter och en del inne i bestånden samt en fröskärm 90% 3 ha.Hälften av riskplatserna kollade.
Hörde om ett helt skifte som var platt .


Var Sverige har du din skog?

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

nordtravare  
#152230 sundsvall ca 1 mil väster om.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152232 nån som vet hur det ser ut i ramseletrakten ( Västernorrland)?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

Sedvall  
#152252 Hörde att nattbussen hade använt sina passagerare till att flytta undan träd på vägen mot hedesunda inatt, ska ut i skogen imorgon och undersöka. För övrigt verkar det friska rätt bra nu också.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152265
Sedvall skrev:Hörde att nattbussen hade använt sina passagerare till att flytta undan träd på vägen mot hedesunda inatt, ska ut i skogen imorgon och undersöka. För övrigt verkar det friska rätt bra nu också.


Undrar om fullt arbetsgivaransvar gäller under tiden passagerarna arbetar? :-?

Själv tycker jag att storm nr 2 (Cato?) verkar värre. (norra Örebro län)
Senast redigerad av D Brown tis 27 dec 2011, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Dagmar

KOJMANNEN  
#152267 Gålsjö bruk Ångermanland 180-250 möh.Inget alarmerande.Enstaka träd fällda,något mera vid hyggeskanter.Det rev i med byar vid 0530 tiden,sedan mojnade det ordentligt vid 9 tiden,tänker göra en fullständig besiktning till helgen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

nordtravare  
#152300 Varit ute och inventerat mer hittat 500m3 bla en totalförstörd 760årig ungskog på 1 ha.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

axwell  
#152314
nordtravare skrev: en totalförstörd 760årig ungskog på 1 ha.


Tryckfelsnisses verk eller? Hur menar du?

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

ryared  
Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

inkazar  
#152326 Uppskattat 3-500.000m3 ligger i hälsingland på sveas marker.

Avatar Fallback

Re: Stormen Dagmar

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152331
inkazar skrev:Uppskattat 3-500.000m3 ligger i hälsingland på sveas marker.

Hur ser det ut kring Hede?

Var bortom Lillhärdal idag och där har nästan inget blåst ner. Kort skog ger litet vridmoment. Det är väl enda gången det är positivt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).