Skogsmiljö och Trädlära

Douglas granen

9 inlägg 4406 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Douglas granen

Sti  
#140068 Är det någon som har erfarenhet av Douglas granen. Försökt plantera edl.?



   TS
Avatar Fallback

Re: Douglas granen

4WD  
#163738 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Douglas granen

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163742 har du problem med att dom blir betade eller har du hägnat?

har hört att viltet är väldigt glada att smaka på douglas :surp:

Avatar Fallback

Re: Douglas granen

4WD  
#163748 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Douglas granen

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163752 Har prövat att plantera Douglas tillsammans med Lärk. I början gick viltet ganska hårt åt framförallt Douglasen. Vi satte varannan rad. Efter två år fyllde vi i med Lärk där Douglasen var nerbetad. Men nu när Lärken är ca 4 m kommer D... med råge, ca 60-80 cm toppskott. Hygget är på ca 4Ha och planterades våren efter Gudrun (2006). Svårt att säga hur det kommer att gå framöver, D... är nu ca 2,5 m och fortfarande i farozonen för älgen som verkar ha blivit väldigt talrik här i Sydvästra Sverige nu.

Användarvisningsbild

Re: Douglas granen

johaniskogen  
#163763 jag satte douglas och sitka hemma som projektarbete i skolan... det börjar bli dax att lämna in det arbetet snart så här 9 år efter, förrestesten vick vi en sitka gran som julgran i år här hemma;) mycket fint.. dom har först nu sista åren växt på som bara attan.

Har inte haft några som helst viltproblem, inte långt från dom står ett bestånd med lärk, där finns det antalet Fejjade träd..

Avatar Fallback

Re: Douglas granen

Belzambix  
#163819 Har planterat douglas i omgångar, första planteringen ca 30 år tillbaka. Ingen av planteringarna har blivit något. Vet ej vad som dödat plantorna, satt dem på bra ståndort, frostfritt och i hägn. Nu mera blir det bara hybridpoppel om jag ska sätta något roligt trädslag.

Avatar Fallback

Re: Douglas granen

Sti  
#163822 Ni som lyckats med planterigen av Douglas. Vart geografiskt i landet? Höjdläge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Douglas granen

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163958 Vet inte om jag kan säga att jag lyckats ännu, men har väl ett förhållandevis gynnsamt läge klimatmässigt (förutom när det gäller blåsten). Ca 30-40 möh, 1,5 mil från västkusten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).