Skogsmiljö och Trädlära

Herr Bäver

4 inlägg 2969 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Herr Bäver

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136434 Nedanför huset går en liten väg, egentligen mer som en cykelbana med biltrafik tillåten på ett stycke. Ca 150 meter bort rinner en bäck under en liten stenvalvsbro, vid denna bron har bävern fått för sig att bygga damm.
Jag tror att en traktorgrävare vart där tre ggr och rensat, men nästan lika snabbt är dammen tillbaka :lol:

I fredags kväll såg jag bävern simma iväg, tidigt i lördags morse svängde jag ut till räcket med bilen, då bökade där runt ett gyttjemonster som snabbt försvann.
Igår morse satt den på dammkanten och blängde i någon sekund innan den plumsade i.
Vid 23-tiden gick jag dit och där var full aktivitet.

Lite udda bävermiljö kan tyckas, belysning och trafik bara någon meter bort, kanske därför den blivit så oskygg?
Jag stod i.a.f helt öppet vid broräcket och tittade, knäppte några bilder med en liten Ixus 10 mpix kompaktkamera, ingen vidare blixt alltså.
Bävern reagerade inte ens på blixten, gick att ta bild på bild. Första bilden är inte zoomad, följande två är det.
När jag hängde över räcket så var avståndet mellan oss som kortast ca 2,5 meter.

Översvämmade marken är mest ledningsgata och kommunreservat, så platsen var på så vis rätt välvald, men kommunen är väl ändå föga intresserad att ha igenproppade stenvalvsbroar.
(bilderna är förminskade i paint för att komma under storleksgränsen)
IMG_0987a.JPG

IMG_0991a.JPG

IMG_0993a.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Herr Bäver

erikl  
#136442 Ett tips: Nästa gång som grävaren är där så ska ni lägga ett par dräneringsrör i botten på själva dammvallen och dra in rören så att de ligger ett par meter in i själva dammen. Detta gör att vattnet rinner igenom dammen och bävern svarar med att försöka bygga på dammvallen men fattar inte att han måste täppa till röret också. De är riktigt envisa så att om man bara river så byggs det snabbt upp igen, och bävern kommer inte att tröttna på detta då det är deras naturliga instinkt att bygga när de hör rinnande vatten.

Avatar Fallback

Re: Herr Bäver

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152987 Ska inte dessa djur hålla sig inne så här års?
Nu på morgonen hade den fällt en stor sälg ut på vägen, den hade även suttit på vägen och gnagt av några grenar, så det hade helt klart skett inatt.
Praktiskt nog så var ju inte motorsågen urlastad sedan stormen.

En morgon i början av December höll jag sånär på att köra på bävern, jag fick tvärbromsa, men den totalt ignorerade mig när den korsade vägen med en gren i käften...
Är nog som att köra på en sten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Herr Bäver

idolf  
#152990 Hej
Körde på en bäver för några årsen, han tänka fan en brun grävling så small det.
Bilen höll dock.
I våras sköt vi 4 st, var lungt i ån fram till oktober då var det en rackare är igen.
Fick hunden till att apportera en som var på fel sida om ån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar