Skogsmiljö och Trädlära

skadeinsekter i tall?

1 inlägg 5717 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skadeinsekter i tall?

boksson  
#131801 När jag i dag skulle klyva upp några tallstammar till ved såg jag att stammarna var angripna av 2-3 mm långa svarta baggar som fanns precis under skorpbarken tillsammans med en stor mängd gångar dvs inga angrepp där barken är tunn. I bland föll skorpbarken av. Ingångshålen är ca 1 mm stora och det finns lite gnagmjöl kring hålen. Det finns gott om larver precis i underbarken men inte i virket. Vad jag kan se finns ingen blånad i virket (utom på ett ställe).
Det var levande tallar när jag tog ner dom.

Jag vet att beskrivningen är bristfällig, men är det någon som har en aning om vad det är för insekt? är den elakartad, dvs angriper den levande tallar?

Jag ska ut i morgon och se om några levande träd har liknande hål.

Jag ska tillägga att tallarna togs ner i vintras på en dikad mosse när en rågång skulle rensas och kördes ut i april.
Grannen har inte skött sin skog (tall/björk) de sista 50 åren och innehåller en hel del självdöda tallar-björkar.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).