Skogsmiljö och Trädlära

Matjord - tänkbar täkt

4 inlägg 4215 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Matjord - tänkbar täkt

Wasebacken  
#128094 Tjena igen, här kommer ännu en skum fråga... hittade ingen bättre rubrik än Skogens miljöer (?)

Har ett litet skifte på lite drygt 4000 m2 (som är taxerat som hustomt för småhus), som visat sig vara knökfull finaste matjord, jag har "sonderat" flertalet olika ställen och ingenstans är där mindre än 30 cm, alltså ligger där i runda slängar minst 1200 m2 matjord (förmodligen är det mer, säg kanske 2000 m3) . Nu misstänker jag ju att detta är en piss i Missisippi jämfört med de stora matjordstäkterna, men det kan ändå vara intressant att utvinna lite matjord och kanske tjäna en slant.

Frågan är: Är det en lång vandring innan man kan sätta skopan i backen? Är det Länsstyrelsen som skall säga sitt först? Någon mer instans?

Eftersom den är taxerad som "tomt för småhus" så får man väl i princip hitta på vad man vill? Eller? Min gode vän som är geolog misstänker att det är en annan femma när man skall tjäna pengar på det hela.

Någon som har erfarit något liknande? Råd/tips?

Tackar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Matjord - tänkbar täkt

flisshejk  
#128107 I den svenska byråkratin kan man aldrig vara säker på någonting, men det vore märkligt om någon skulle lägga sig i om du vill ta bort matjord från en tomt, du kan ju motivera det med att den skall bebyggas, vad du gör med matjorden är väl rimligen din ensak om du vill ge bort den eller säljer den har ingen nåt att göra med, om du inte säljer svart. Men det brukar gå det åckså.

Avatar Fallback

Re: Matjord - tänkbar täkt

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128128 Är marken taxerad som tomt, så gör nog du som du vill !
För åkermark krävs tillstånd för matjordstäckt, av länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Matjord - tänkbar täkt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128236 Så här ska du gå till väga i Skåne, om du vill ha täkttillstånd http://www.lst.se/_skane/amnen/Miljo/Mi ... lstand.htm Ungefär samma visa i övriga Sverige skulle jag tro.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).