Skogsmiljö och Trädlära

Asp eller?

4 inlägg 2533 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Asp eller?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123129 Jag köpte för två år sedan till lite mark runt huset där jag bor, och jag tycker att vissa av asparna där ser lite konstiga ut.
Först en bild på vad jag tycker ser ut som helt vanliga aspar, mörk skrovlig bark högt upp på stammen, ovanför denna en gråaktig bark, rätt mycket grova grenar.
(nästa bild är fotad vid det trädet längst bort i vänstra kanten av bilden):
Bild


Här är träden jag undrar över, jämförelsevis mycket slätare, spikraka och färre grenar.
(Barken är mera i grönton än vad kameran återger)
Kan det vara någon annan sorts asp, hybrid? Eller kan det vara poppel? Eller kan aspar bredvid varandra se så olika ut?:
Bild


Bonusbild på en fura jag ämnar fälla, 73 cm diameter i brösthöjd.
Å ena sidan gör det lite ont att fälla en reslig och stolt praktfura som pryder sin plats bakom huset.
Å andra sidan så står min enda lind och trycker bakom, plus att tycker att jag har fem furor som står för nära husen, jag skulle också vilja bygga något garageaktigt just intill där denna står, skulle denna få för sig att rasa så blir ju allt i dess väg platt.
Jag har några som är grövre, men nog ingen som är lika lång och snygg.
Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Asp eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123241 Balsampoppel? Hur ser bladen ut?

Avatar Fallback

Re: Asp eller?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123255 Jag vet inte, men jag kan inte påminna mig någon konstig lukt eller några konstiga löv.
Jag har tagit ner några mindre träd på samma ställe, dom var släta och gröna i barken ända ner till marken.
Spillkråkan verkar bara vilja hacka i dom grönfärgade träden = mjukare ved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Asp eller?

dexter  
#123276 den tallen måste du spara, tror inte den blåser om kull heller. den har nog ett sånt kraftigt rotsystem där den står med tanke på hur fint den har växt! såna där tallar finns de inte många kvar av :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).