Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 68981 visningar 30 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
alias skrev:
T Landström skrev:Så jag undrar vem det är som inte begriper något ;)

Har med åren dragit slutsatsen att det finns tre sorters icke-förstående individer;

1. De som inte kan förstå
2. De som inte vill förstå
3. Kombinationen av nr 1 & 2, de som varken vill eller kan förstå

Vad jag har läst av det du har skrivit här på forumet så kan vi utesluta dig ur samtliga de tre ovanstående kategorierna!

MVH
Alias

Det tar jag som en komplimang ;)

Har samma uppfattning om folk som du...men har oxå inställningen att folk överlag är idioter tills dom bevisat motsatsen ;)

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#409517Det pratas mycket om hur förskräckligt det moderna skogsbruket är med sina kalhyggen. Men kalhyggen är inte något nytt. I början på 1900-talet togs ett kalhygge på över 8ha här hemma, och det var före motorsågens tid.

Det pratas även mycket om att man vill ha det som det var förr. Vadå förr? När är förr? Gå tillbaka till början av 1800-talet så var det ingen skog här, det var ljunghedar där skog hade växt men inte återplanterats.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409526Jag har fått förmig att dessa personer som förespråkar denna skötsel av skogen oftas inte äger eller kan tänka sig att köpa skog.

Om man nu brinner för dessa värden i skogen varför ser man inte till att skapa sig förutsättningarna så man kan köpa sig lite skog själv? Priser på dessa skogar som inte får brukas borde ju vara billigare än vanlig skog. Det finns säkert flera på detta forum som börjat på 0 och jobbat sig upp för att kunna förverklig sin dröm om att få bruka sin egna skog.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409531Ännu bättre vore ju om dessa personer köpte in egen produktionsskog och skötte om den för att gynna biologisk mångfald. Ett skifte med mycket djungelartad förröjning innan förstagallring vore kanske ett lämpligt objekt för en miljömupp att börja med...
/Niklas

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409538Jag kan ju ha fel men det är ju sällan man hör någon av dessa person som kan visa på egnaskogar som man valt att bruka efter dessa intressen. Vi vet ju hur Naturskyddsföreningen förvaltar sina tillgångar.

Nu kommer lite fördommar var dessa personer bor men om man kan lägga 3-4miljoner för att få rätten att bo på 50-60kvm. Då borde det vara svårt att argummentera att man inte har råd att köpa en skogsfastighet på flertalet hektar som man sedan äger.

Klazzon  
#409595Hoppas verkligen du orkar hänga i Landström! (Åtminstone tills du också blir utesluten) Jag brukar räknas som en lugn och sansad och hoppas jag positiv person men efter att läst deras resonemang i gruppen var jag så frustrerad att jag inte kunde somna innan halv två igårnatt. Vad är deras problem?!? Suck. Tur man är lyckligt lottad och har en verkstad så man kan tömma huvudet från sånt här och fokusera på vinterns kommande sysslor, om nu ingen hinner till mitt lilla ställe och hitta nåt aldeles ovanligt sällsynt... Argh.. har nog fortfarande inte kommit över det helt eftersom jag komponerat ihop detta inlägg. Keep up the good work Landström!
/Magnus

TheJo  
#409884Jag måste ha missat något här. Alla miljonerna de pratar om, var/hur tar man del av dem? :???: ... :roll:

Användarvisningsbild

T Landström  
#409889Småskaligt skogsbruk som det ska vara...
http://skogsaktuellt.se/artikel/51827/kampen-om-arvet-efter-morfar.html

TS

isteskog  
#409891Man undrar snart vad det är för land man bor i! 😡

röjar kalle  
#409893Om dom nu kommer att göra reservat av Lennarts skog så kan han ringa mig så kan vi processor fälla hela skiten så kan länstyrelsen ha sitt reservat.Möklinta är näst gårds. 😡

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409906Man tar sig för pannan över alla myndighetsövergrepp i naturvårdens namn. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#409950Det är ju nästan så man blir sugen på o skaffa sig facebook bara för o vara lite delaktig i debatten. Men jag måste erkänna en sak, och nu lär jag ju bli stenad till döds av hela forumet :???: men tänk efter både 1 eller 3 gånger om det behövs, innan ni skickar döds skvadronen till östra Blekinge .
Debatten har ju en poäng.
Till att börja med är det alltid svårt att backa utvecklingen, i alla led. Men:
Har de små enskilda skogsägarna krävt en modernisering av skogsbruket? Nej, det har industrin och staten gjort.
Vad blev effekten av moderniseringen? Initialt en högre avkastning till skogsägarna men framförallt högre vinster och flöden för industrin och staten. Effekten? Jo under en längre tid har den påverkat råvaro nettot till nära noll och detta ska kompenseras med volym. Det är nu jag bygger på min egen död.......Men lek med tanken:
Hade vi inte haft moderniseringen med trakthyggesbruk hade med största sannolikhet virkesvärdet varit högre, kanske till och med så högt att det hade varit lönande att hugga manuellt, som det var för 30-40år sen. Är detta något för oss att vara rädda för? Nej egentligen inte, tänk vilka positiva sidor det kunde ge, inga körskador, inga tunga maskiner i gallringarna, inga slutavverkningar på 5-10Ha som ska sprutas röjas mm. Förmodligen mindre vindfällen, och högre naturvärden i vissa fall. I min värld hade det varit en dröm att få sköta skogen på detta sätt, men UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT DET BETALAR SIN EGEN EXISTENS OCH LITE TILL.
Till er som brukade skog på 50-60-talet, det var väl bättre avkastning för skogsägaren indexreglerat än vad det är idag?
Som vi för dialogen idag verkar det ju som vi skogsägare vill ha stora avverkningar med tunga maskiner i våra skogar, men det är ju bara för o täcka för ekonomin. Den största vinnaren i trakthyggesbruken är industrin (som vi visserligen är en stor del av) men vi har inte satt villkoren från början.
Det finns all anledning och tro att de höga forskningsanslag som skogsbruket hade på 70-80-talet hade en stor koppling till förväntade vinster. Men förmodligen inte för den enskilde ägaren.... Jämfört med dagen forskningsanslag (som vad jag har förstått är extremt låga).
Detta resonemang ska givetvis inte ligga till grund för o drabba enskilda skogsägare som ska stå för läropengen för omställning i takt med avverkningsförbud etc.
Men den sekundära effekten hade blivit högre omkostnader för konsumenten som hade blivit tvungen att värdera om slit och släng samhället, och sluppit få brevlådan full med reklam utan värderat att torka sitt heligaste i stället.....Men vi skogsägare ska inte betala för den omställningen och absolut inte de stackars markägare som redan har höga naturvärden. Detta blir kontraproduktivt i hela kedjan igenom.
Så nu får vi se hur länge jag lever, kopiera gärna texten o använd i andra media om nån känner för det, men citera då: Seb Macahan R.I.P :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Vardon  
#409956I mångt och mycket har du rätt Seb. Ser det själv i en branch jag är verksam i. Man vill kunna hantera mer människor, köper större kapacitet. Snart behöver de fylla upp sin kapacitet och sänker priserna och om man säljer 10 enheter för 2 000 kr eller 20 enheter för 1 000 kr är lite egalt.

Dock är alltid konkurrens en svår faktor. Genom att inte modernisera kommer snart någon annan och går förbi i utvecklingen och kan sälja billigare.

Enklast vore väl bara att avveckla Sveaskogs aktiva brukande. Avskeda de flesta anställda, avsätta 20 % av skogsmarken. På nått vis löser det ju alla problem, alla borde bli nöjda. eller?

isteskog  
#409957F-n, Du är inte så dum du Seb .... :smile:
En annan har inte hellre gillat det storskaliga så värst mycket, men varit "tvungen" att hänga på delar av den utvecklingen .... :???:

Användarvisningsbild

sundelius  
isteskog skrev:F-n, Du är inte så dum du Seb .... :smile:
En annan har inte hellre gillat det storskaliga så värst mycket, men varit "tvungen" att hänga på delar av den utvecklingen .... :???:

Nope dum är han inte den gode Seb.
Han har en förmåga att tänka en vända till och väcka nya tankar
Mycket nyttigt för en trögskalle som mig.
För mig får du gärna leva vidare cowboy :-BD

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).