Skogsmiljö och Trädlära

Varje träd är ett vindkraftverk!

92 inlägg 44886 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#754357Jag vet inte om jag har varit dålig på att beskriva vad jag menar, men glöm inte att det är rötterna som håller träden upprätt, och när det blåser så är det enorma krafter som påverkar dem, på lovartsidan där det blåser ifrån så uppstår en dragande kraft och på läsidan en komprimerande kraft.
På lovartsidan så är det friktionen från marken som håller emot, på läsidan kompressionen i den närmsta delen av rötterna. Det kan även i alla träddelar uppkomma både sträckning och kompression. Allt detta ger upphov till värme.
När man studerar träd på plats i skogen medans det blåser krafigt så kan man på särskilt utsatta träd verkligen se hur marken rör sig upp och ned vid lovartsidan. Dessa träd om de klarar sig från att blåsa omkull, förblir sedan instabila en lång tid tills rötterna så småningom växer till och stabiliserar trädet igen.
Rötterna är sega och fuktiga, men som sagt friktion och kompression ger värme!
Jag citerar från mitt första inlägg vid trådstarten;
" Detta följer av fysikens lagar, och en stor del av denna värmeenergi avges av trädens rötter till den omgivande marken."
Ett annat exempel på friktionsvärme, friktion trä mot trä för att åstadkomma eld ger nedanstående clip ett bra exempel på Friktionseld, eld med borr & båge

TS

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Ent  
#754360Du har alldeles säkert en poäng, men mot bakgrund av att det blir barmark kring alla föremål, så är frågan är hur stor del av barmarken kring trädstammar som kommer sig av rötternas 'gymnastikserande'. Men jag utesluter inte att det saknar betydelse.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).