Skogsmiljö och Trädlära
Dags för svärmning?
sön 07 jun 2020, 17:52#649066Är det någon som provat att fälla några friska granar som fångstträd för att köra ut dom när borrarna gått i? Bör ju välja dom före stående träd precis som vindfällen. Men det verkar vara en omöjligt jakt på dessa borrar. Har dock klarat mig väldigt bra själv.
sön 07 jun 2020, 18:15#649068Jag prövade den varianten, frånsett att ja tog alldeles åt helskotta för lite funkade det bra.
De stockarna blev angripna ca 1 vecka före dom gick på stående skog så det verkar som om fångstvirket lockar mer. Dock blev det väl tyvärr fullt.
De stockarna blev angripna ca 1 vecka före dom gick på stående skog så det verkar som om fångstvirket lockar mer. Dock blev det väl tyvärr fullt.
sön 07 jun 2020, 18:34#649074
Om man kunde styra borrarna till dom träden så kanske det vore idé att gå in och hugga lite här och där som man kan välja träd mer lämpligt som man annars kanske skulle tagit ner ändå. Men det måste ju göra mer nytta än skada. Så inte träden lockar dit nya borrar tänker jag. Så måste dom förstås ut i tid och oskadliggöras på något sätt.
Sune__ skrev:Jag prövade den varianten, frånsett att ja tog alldeles åt helskotta för lite funkade det bra.
Om man kunde styra borrarna till dom träden så kanske det vore idé att gå in och hugga lite här och där som man kan välja träd mer lämpligt som man annars kanske skulle tagit ner ändå. Men det måste ju göra mer nytta än skada. Så inte träden lockar dit nya borrar tänker jag. Så måste dom förstås ut i tid och oskadliggöras på något sätt.
sön 07 jun 2020, 18:49#649078Det är väl det som är avvägningen, man vill locka rätt borrar dit men heller inte duka upp en buffé som drar dit ännu mer elände.
Men får ja säga nåt positivt så har ja på det andra området där ja fann 17 granar i vintras endast funnit angrepp på ett träd trots att huvudsvärmningen passerat.
Där har jag enbart fokuserat på sök och plock och tagit ut allt som påvisat minsta tecken och kanske slitet lönat sig där iaf.
Men får ja säga nåt positivt så har ja på det andra området där ja fann 17 granar i vintras endast funnit angrepp på ett träd trots att huvudsvärmningen passerat.
Där har jag enbart fokuserat på sök och plock och tagit ut allt som påvisat minsta tecken och kanske slitet lönat sig där iaf.
sön 07 jun 2020, 23:26#6491773tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då.. 
Är det någon här som använt hund för sök av Ips T.?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 08 jun 2020, 15:18#649254Någon som vet livslängden på en gbb och om samma insekt svärmar flera ggr/sommar och ev flera år framåt? Hur många avkommorg/bb? Jag hittar ingen info om detta någonstans!
mån 08 jun 2020, 15:38#649256Livslängden för en barkborre är runt 1,5 år eller över två sommrar. Det förekommer syskonkullar dvs att samma insekt lägger flera kullar under en säsong. Allt enligt webföreläsningen som Skogsstyrelsen höll härom veckan.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
mån 08 jun 2020, 19:28#649292
Tillägg till Skogsolas svar:
Varje hona lägger i regel ca.10 ägg.
'Granbarkborreskolan' på Skogsstyrelsens hemsida är väldigt bra grundinfo om Ips T 👍
mareka skrev:Någon som vet livslängden på en gbb och om samma insekt svärmar flera ggr/sommar och ev flera år framåt? Hur många avkommorg/bb? Jag hittar ingen info om detta någonstans!
Tillägg till Skogsolas svar:
Varje hona lägger i regel ca.10 ägg.
'Granbarkborreskolan' på Skogsstyrelsens hemsida är väldigt bra grundinfo om Ips T 👍
mån 08 jun 2020, 20:18#649297
Det där såg inte så ambitiöst randbarkat ut.
En stam som är 12 cm i diameter bör enligt min mening ha ca 5-7 längsgående spår i barken.
MVH
Alias
Jenny S skrev:3tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då..
En stam som är 12 cm i diameter bör enligt min mening ha ca 5-7 längsgående spår i barken.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 09 jun 2020, 10:29#649394
Tack för svar
Jag tyckte det verkade klent men den delen av skogsarbetet är inte det som är min specialitet. Hade det gjorts som du beskriver hade angreppet nog inte skett 🤔
// Mvh - Jenny
alias skrev:Jenny S skrev:3tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då..
MVH
Alias
Tack för svar
Jag tyckte det verkade klent men den delen av skogsarbetet är inte det som är min specialitet. Hade det gjorts som du beskriver hade angreppet nog inte skett 🤔 // Mvh - Jenny
tis 09 jun 2020, 21:27#649502
Har läst någonstans att man bör ha 5-8 cm mellan ränderna när man randbarkar med motorsåg för att försvåra för nästa generation barkborrar att utvecklas.
Reserverar mig för att det kan finnas nyare rön som säger annat.
Allra bäst borde vara skördaravverkat under savningstid med högt tryck på matarhjul och kvistknivar så att merparten av barken släpper från veden.
MVH
Alias
Jenny S skrev:alias skrev:Jenny S skrev:3tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då..
MVH
Alias
Tack för svarJag tyckte det verkade klent men den delen av skogsarbetet är inte det som är min specialitet. Hade det gjorts som du beskriver hade angreppet nog inte skett 🤔
// Mvh - Jenny
Har läst någonstans att man bör ha 5-8 cm mellan ränderna när man randbarkar med motorsåg för att försvåra för nästa generation barkborrar att utvecklas.
Reserverar mig för att det kan finnas nyare rön som säger annat.
Allra bäst borde vara skördaravverkat under savningstid med högt tryck på matarhjul och kvistknivar så att merparten av barken släpper från veden.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 12 jun 2020, 20:09#650007Gissar att första svärmningen närmar sig slutet. Var 1 dl gbb vid tömning i dag. Har inventerat några vindfällen som jag medvetet lämnat, vissa angripna, men någon fortfarande helt fri från angrepp. De angripna träden har nu oskadliggjorts som föryngringskälla m.h.a motorsåg.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).