Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 28134 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Vedproducent  
#649066Är det någon som provat att fälla några friska granar som fångstträd för att köra ut dom när borrarna gått i? Bör ju välja dom före stående träd precis som vindfällen. Men det verkar vara en omöjligt jakt på dessa borrar. Har dock klarat mig väldigt bra själv.

Användarvisningsbild

Sune__  
#649068Jag prövade den varianten, frånsett att ja tog alldeles åt helskotta för lite funkade det bra.
De stockarna blev angripna ca 1 vecka före dom gick på stående skog så det verkar som om fångstvirket lockar mer. Dock blev det väl tyvärr fullt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Sune__ skrev:Jag prövade den varianten, frånsett att ja tog alldeles åt helskotta för lite funkade det bra.
De stockarna blev angripna ca 1 vecka före dom gick på stående skog så det verkar som om fångstvirket lockar mer. Dock blev det väl tyvärr fullt.

Om man kunde styra borrarna till dom träden så kanske det vore idé att gå in och hugga lite här och där som man kan välja träd mer lämpligt som man annars kanske skulle tagit ner ändå. Men det måste ju göra mer nytta än skada. Så inte träden lockar dit nya borrar tänker jag. Så måste dom förstås ut i tid och oskadliggöras på något sätt.

Användarvisningsbild

Sune__  
#649078Det är väl det som är avvägningen, man vill locka rätt borrar dit men heller inte duka upp en buffé som drar dit ännu mer elände.
Men får ja säga nåt positivt så har ja på det andra området där ja fann 17 granar i vintras endast funnit angrepp på ett träd trots att huvudsvärmningen passerat.
Där har jag enbart fokuserat på sök och plock och tagit ut allt som påvisat minsta tecken och kanske slitet lönat sig där iaf.

Användarvisningsbild

Jenny S  
#6491773tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då.. :)

Är det någon här som använt hund för sök av Ips T.? :)

mareka  
#649254Någon som vet livslängden på en gbb och om samma insekt svärmar flera ggr/sommar och ev flera år framåt? Hur många avkommorg/bb? Jag hittar ingen info om detta någonstans!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649256Livslängden för en barkborre är runt 1,5 år eller över två sommrar. Det förekommer syskonkullar dvs att samma insekt lägger flera kullar under en säsong. Allt enligt webföreläsningen som Skogsstyrelsen höll härom veckan.

Användarvisningsbild

Jenny S  
mareka skrev:Någon som vet livslängden på en gbb och om samma insekt svärmar flera ggr/sommar och ev flera år framåt? Hur många avkommorg/bb? Jag hittar ingen info om detta någonstans!

Tillägg till Skogsolas svar:
Varje hona lägger i regel ca.10 ägg.

'Granbarkborreskolan' på Skogsstyrelsens hemsida är väldigt bra grundinfo om Ips T 👍

alias  
Jenny S skrev:3tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då.. :)

Det där såg inte så ambitiöst randbarkat ut.

En stam som är 12 cm i diameter bör enligt min mening ha ca 5-7 längsgående spår i barken.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Jenny S  
alias skrev:
Jenny S skrev:3tim sök med hund, i bökig terräng bitvis, över ca.20ha kuperad produktionsskog resulterade i 16 angreppsplatser och totalt antal angripna träd ca.55-60st. Aktiva gnag även i tidigare angripna träd, randbarkat (?) fällt träd, diameter på ca.10-12cm samt vindfällen. Utöver stående då.. :)

En stam som är 12 cm i diameter bör enligt min mening ha ca 5-7 längsgående spår i barken.

MVH
Alias

Tack för svar :) Jag tyckte det verkade klent men den delen av skogsarbetet är inte det som är min specialitet. Hade det gjorts som du beskriver hade angreppet nog inte skett 🤔
// Mvh - Jenny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649493Jag har sett någonstans att 70% av barken måste bort, dvs mer än man tror. Minns inte var eller om det var exakt 70%.

TS

alias  
Jenny S skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Tack för svar :) Jag tyckte det verkade klent men den delen av skogsarbetet är inte det som är min specialitet. Hade det gjorts som du beskriver hade angreppet nog inte skett 🤔
// Mvh - Jenny

Har läst någonstans att man bör ha 5-8 cm mellan ränderna när man randbarkar med motorsåg för att försvåra för nästa generation barkborrar att utvecklas.

Reserverar mig för att det kan finnas nyare rön som säger annat.

Allra bäst borde vara skördaravverkat under savningstid med högt tryck på matarhjul och kvistknivar så att merparten av barken släpper från veden.

MVH
Alias

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6498071 Liter baggar på 20 st Novafällor idag.
Baggarna fortfarande aktiva 😡

Håkan A  
#650007Gissar att första svärmningen närmar sig slutet. Var 1 dl gbb vid tömning i dag. Har inventerat några vindfällen som jag medvetet lämnat, vissa angripna, men någon fortfarande helt fri från angrepp. De angripna träden har nu oskadliggjorts som föryngringskälla m.h.a motorsåg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650140Var ute i går och hittade inga spår i kanten av mitt hygge. Däremot några km bort hos grannen såg jag att det var borrat på ett vindfälle.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).