//Henke månskensskogsbonde
Skogsmiljö och Trädlära
Stormen Egon 2015
lör 10 jan 2015, 22:51#310434Jahopp, där gick strömmen, kaminen värmer, värmeljusen lyser o pet-flaskorna är fyllda. Bara hoppas att det inte drar ut på tiden för mycket.
lör 10 jan 2015, 22:52#310435En annan vädersida som är kul att kika på är windyty.com. Ganska bra upplösning för Europa, 12 km och ner till 3 km för Centraleuropa.
Senast redigerad av lfq lör 10 jan 2015, 22:54, redigerad totalt 1 gång.
Essentially, all models are wrong, but some are useful. (George E P Box, 1979)
lör 10 jan 2015, 22:53#310436Uddevallabron är nu uppe i 44 m/s på toppen
lör 10 jan 2015, 22:53#310437Här mitt i Småland blåser det också ordentligt, inte som Gudrun men inte heller långt ifrån. Trots det har vi fortfarande ström. Hade detta hänt för 7 år sen hade vi varit strömlösa för länge sen.
En eloge till Eon (i vårt fall) som grävt ner så pass mycket ledning!
Deras karta över strömavbrott verkar f.ö. vara ur funktion för tillfället, överbelastning??
Imorgon får jag ta en runda med bilen för att se till så vägarna är farbara och sen ta en skogspromenad för att se över förödelsen.
Såga lugnt!
En eloge till Eon (i vårt fall) som grävt ner så pass mycket ledning!
Deras karta över strömavbrott verkar f.ö. vara ur funktion för tillfället, överbelastning??
Imorgon får jag ta en runda med bilen för att se till så vägarna är farbara och sen ta en skogspromenad för att se över förödelsen.
Såga lugnt!
lör 10 jan 2015, 22:59#310439Med orkan byar på kusten så får vi väl vänta oss lite värre ändå än va de är just nu i inlandet
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
lör 10 jan 2015, 23:02#310440
Tack för tipset, såg den just igen (inte första gången) och laddade ner på telefonen för uppfriskning av minnet vid behov.
Blivande snickare skrev:Kom ihåg det här imorgon govänner, vill inte läsa några tragiska nyheter från skogen!!
http://m.youtube.com/results?q=stormf%C ... skog&sm=12
Tack för tipset, såg den just igen (inte första gången) och laddade ner på telefonen för uppfriskning av minnet vid behov.
Självvald väg i egen skog
lör 10 jan 2015, 23:35#310447Vårgårda 30 m/s, Falköping 31 m/s. I byarna. Borträknat de vindutsatta stationerna längs kusten så är detta mycket i område med skog. Under Gudrun i de utsatta ställena i Småland toppade det på 33 m/s.
Så det kommer märkas i skogen med dom vindarna runt 30 m/s
Så det kommer märkas i skogen med dom vindarna runt 30 m/s
lör 10 jan 2015, 23:55#31045533,4 m/s i Falköping. Det blir inte roligt. Vindstyrka i nivå med de värst drabbade skogsområdena i Gudrun.
sön 11 jan 2015, 00:00#310456Nu ryker neonbelysningen på Kinnarps Arena

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).