Granstorp skrev:Jag minns som barn när det hängde fjorton älgar i vår maskinhall och det konstiga är att det var aldrig någon som gnällde över några betesskador! Detta var i slutet av åttiotalet/ början nittio då vi hade den sk älgexplosionen. Borde vi inte haft stora skador då med tanke på antalet älgar och att det faktiskt fanns betydligt mer tallskog jämfört med nu? Jag tror personligen att det moderna skogs och lantbruket har inverkan på hur älgarna lever och äter! Tallen är ju inte älgens förstaval när det gäller foder, men i brist på annat så kan man ju förstå att det betas ganska intensivt där maten finns! Hade vi haft en större mångfald på övriga trädslag så hade nog problemen minskat kraftigt!
Sen har ju många orimliga krav på älgen, den får knappt existera, dom som finns får inte äta, men man vill ändå jaga dom varje år.....
Känns ibland som hela älgförvaltningen har spårat ur!
(Bör tillägga att jag själv är skogsbrukare och även älgjägare)
Jag är själv positiv till en lägre älgstam då vi har mycket älg och väldigt svårt att få upp tallplantor. Dock tror jag Granstorp har helt rätt, hade det varit mer motormanuellt i skogen skulle nog problemet vara obefintligt.
Dels får älgen kontinuerligt mat på backen och sen måste ju den underväxtröjning som sker idag innan maskinerna ska in göra att det blir mindre mat "stående". Även har ju blandskogen minskat mycket
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.