Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

606 inlägg 236241 visningar 32 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

sundelius  
Granstorp skrev:Jag minns som barn när det hängde fjorton älgar i vår maskinhall och det konstiga är att det var aldrig någon som gnällde över några betesskador! Detta var i slutet av åttiotalet/ början nittio då vi hade den sk älgexplosionen. Borde vi inte haft stora skador då med tanke på antalet älgar och att det faktiskt fanns betydligt mer tallskog jämfört med nu? Jag tror personligen att det moderna skogs och lantbruket har inverkan på hur älgarna lever och äter! Tallen är ju inte älgens förstaval när det gäller foder, men i brist på annat så kan man ju förstå att det betas ganska intensivt där maten finns! Hade vi haft en större mångfald på övriga trädslag så hade nog problemen minskat kraftigt!

Sen har ju många orimliga krav på älgen, den får knappt existera, dom som finns får inte äta, men man vill ändå jaga dom varje år.....

Känns ibland som hela älgförvaltningen har spårat ur!
(Bör tillägga att jag själv är skogsbrukare och även älgjägare)

Jag är själv positiv till en lägre älgstam då vi har mycket älg och väldigt svårt att få upp tallplantor. Dock tror jag Granstorp har helt rätt, hade det varit mer motormanuellt i skogen skulle nog problemet vara obefintligt.
Dels får älgen kontinuerligt mat på backen och sen måste ju den underväxtröjning som sker idag innan maskinerna ska in göra att det blir mindre mat "stående". Även har ju blandskogen minskat mycket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:I vår jaktvårdsförening har vi protokoll ända sedan den bildades som jaktklubb 1931 och avskjutningen mellan 1931- 1976 låg 3-4 st alltså lika lite som nu.

Den statistik jag sett över antalet älgar i Sverige, visar på att det var stor skillnad i mångd mellan 30 och 60-talet. Avspeglades det inte hos er då?

Hoppas du är nöjd med svaret Mangan?

Jadå, informativt verkligen. Verkar som om er älgtsamma är lagom stor nu.

Riksdagen har utsett jägarförbundet att förvalta älgstammen.

Är det inte länsstyrelsen som sätter målen och delar ut djur?
Senast redigerad av Mangan tis 29 dec 2015, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

halvproffs skrev:Om det kan vara till tröst, så hårt betade områden kan nu 20 år senare se riktigt bra ut.

Jo, oftast kommer det upp något, men det kan ta 10 år extra. Problemet är om gräs och ormbunke hinner före.

isteskog skrev:Älgmaten, dvs sälg, rönn vide asp bildar fortfarande bara buskar ute i skogen .... fortfarande efter 30 år ..... :???:

Samma här. Inga nya lövträd, förutom björk.

Spara de betade tallarna? Ja, men om 75% är betade då?

Användarvisningsbild

halvproffs  
#361001Förr i tiden var det Länsstyrelsen som gav älglicenserna. Sedan blev det Jaktvårdskretsarna i samarbete med Polisen ( älgolycksstatestik) Skogsvårdsstyrelsen, Skogsbolagen, Mellanskog, kanske fler, kommer inte ihåg. Nu är det Älgskötselområden som delar ut tilldelningen.

tyke  
halvproffs skrev:Förr i tiden var det Länsstyrelsen som gav älglicenserna. Sedan blev det Jaktvårdskretsarna i samarbete med Polisen ( älgolycksstatestik) Skogsvårdsstyrelsen, Skogsbolagen, Mellanskog, kanske fler, kommer inte ihåg. Nu är det Älgskötselområden som delar ut tilldelningen.

Älgskötselområdets gör 3 årsplaner som sedan ska godkännas av länstyrelsen.

kungsis  
#361035Är det bara jag som reflekterat på sambandet mellan moderna snabbväxande förädlade tallplantor och ökad älgbetning :???: De växer ju som tusan, har drivits upp snabbt och har väl en "framavling" som väl inte är som den var förr. Kanske gör att de är extra goda jämfört med äldre tiders plantor?

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361036"Mina" älgar är så otrevligt förtjusta i mina självföryngrade tallplantor, så att jag inte ens reflekterat över att plantera tall.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 29 dec 2015, 22:35, redigerad totalt 1 gång.

TS

#361049Nej,, det planteras ingen tall härikring, så något sådant samband går inte att observera.

tyke  
#361052Kan ju vara det som är det stora problemet de få tallföryngringar som det satsas på blir totalt sönderbetade i brist på mängden tallföryngringar som borde finnas på all tallmark istället för gran som rötar vid 30 års ålder.

Användarvisningsbild

#361054Ja, det är en god analys av problemet.
/Niklas

TS

#361059Om nu planterade tallplantor utsätts för mer betning än än självsått, och de självsådda inte klara sig, hur tänker du då att plantorna skulle överleva?

tyke  
#361063Den stora frågan är nog hur vi når dit utan lagar,pekpinnar och förbud från alla våra kära politiker och andra självutnämda allvetare.

Användarvisningsbild

#361064Släpp älgjakten fri under 4-5 månader/år.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

sundelius  
#361066Jag och farsan provade att plantera ett hygge med tallplantor. När jag idag går på den marken (20 år senare) hittade jag en :!: :surp: tall som klarat sig.
Tyvärr är det ingen mening att plantera tall om man inte vill hänga in.
På rätt marker med stort plantuppslag går det med fröträdsställning, men nästan alla plantor har någon form av skada av älg :???:

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).