Skogsmiljö och Trädlära

Dagens viltskada

52 inlägg 24055 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dagens viltskada

Knagge  
#843675Barrot gran satta i maj 2018.
Köpta av sundins men det första regnet de fick kom i augusti och då var de redan döda.
Vi skulle ha huggt ner beståndet tidigare men det är på mina föräldrars gård inte på min egen.
Så där bestämmer dom och jag har min egen fastighet som prio 1.

alias  
#899151Tog en sväng genom vårens/sommarens röjningar på föräldragården under jakten för ett par helger sedan. Försöket att gynna de bästa björkarna längs basvägen hade man inte mycket för:

1763492776_20251108_111112.jpg

Summering: ÄLGJÄVLAR!!!

MVH
Alias

jannee  
#899154Men Alias, se det positivt, det kunde lika gärna vara tallarna som varit nedbetade.
Har sett när en älgko grenslar en 6 till 7 meter lång tall, böjer ned den så att kalvarna kan beta.

alias  
jannee skrev:Men Alias, se det positivt, det kunde lika gärna vara tallarna som varit nedbetade.
Har sett när en älgko grenslar en 6 till 7 meter lång tall, böjer ned den så att kalvarna kan beta.

Nog för att tallarna på bilden inte har uppnått älgsäker höjd ännu, men om en älg grenslar en 6-7 m lång tall så ifrågasätter jag om den verkligen stod upprätt från början...

Försöker ge tallarna en sportslig chans att nå betesfri höjd genom att lövröja i tid och behandla toppskotten med viltrepellenter så högt jag når.

MVH
Alias

isteskog  
#899160I slutet av 70-talet och 10 år framåt så var det inte ovanligt att man såg brutna 6-7m tallar i skogen, men det var ju mycket snö de åren och älgstammen var enorm. Jaktlagen här hemma sköt 90älgar per lag på 7000ha/lag.

alias  
isteskog skrev:I slutet av 70-talet och 10 år framåt så var det inte ovanligt att man såg brutna 6-7m tallar i skogen, men det var ju mycket snö de åren och älgstammen var enorm. Jaktlagen här hemma sköt 90älgar per lag på 7000ha/lag.

Ur en 6-7 meter hög tall får man ju ut en bit fallande massaved.

Var det snön eller älgarna som knäckte träden?

Hur högt upp var de de 6-7 meter höga tallarna knäckta och hur grov diameter var det vid brottytorna?

MVH
Alias

isteskog  
#899163På den tiden fick man inte ut en fallande bit, inte i mina trakter iaf! Det var snödjup under många år på mellan 1- 1.5m så älgarna nådde högt. Tallarna var knäckta på olika höjder beroende på om det var tjäle i marken eller ej. Kan berätta att när man var ute och åkte skidor för att titta på skadorna så var det som rodelbanor i skogen där älgmagarna släpat sig fram i snön...rodelbanor utan lutning alltså.... 🙂

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).