Skogsmiljö och Trädlära
Älgskadorna raserar ekonomin
tis 29 dec 2015, 07:59#360816I ett förstaläge så måste viltstammarna ner rejält! Viltvård med fällda aspar, och att ej röja ner älgbetade tallar och att spara löv som älgen tycker om är ganska effektivt. Men att tro att ensilagebalar, viltåkrar och ovanstående hänsyn skulle kunna motverka främst älgskador är ganska naivt, iaf om viltstammarna är för stora!
tis 29 dec 2015, 08:05#360818Så länge skogen ses som något som är till för rekreation i första hand och produktion i andra hand, så kommer stora viltstammar gå före. Jämför jordbruket, ser man någonsin någon organisation slåss för ökade vildsvinsstammar? Nä, de är ett problem för jordbruket nu då jägarna tappat "kontrollen" över stammarna. Så nu är det i praktiken lagligt och fritt fram jaga dem året om med åtlar, lampor och kameror.
tis 29 dec 2015, 08:17#360822Man ser jägare som fodrar viltsvinen, om det är för att de skall klara vintrarna bättre eller för att man skall slippa gå så långt skall jag låta vara osagt. Men visst har jägarkåren tappat kontroll över vildsvinen med. Kanske dags att outsourca till de varelser som är lite bättre på att jaga?
Självvald väg i egen skog
tis 29 dec 2015, 09:46#360832Ja nog är älgstammen obefintlig snart, sällan man ser älg nuförtiden. Har själv slutat med jakten p.g.a vargen, så ni med älgbekymmer kommer nog att få sätta ert hopp till honom mer och mer, det blir färre som är beredda att släppa sin hund överhuvudtaget.
tis 29 dec 2015, 10:18#360837Med den utvecklingen av vargrevir och stoppad licensjakt på varg, så har vi nog snart vargrevir i en stor del av Sverige. En utveckling som då inte jag stöder, hellre en bra dialog med jägare och en avskjutning som i mitt fall begränsar älgskadorna så att jag kan få fram kvalitetstall på mina marker.
tis 29 dec 2015, 15:14#360892Nä, vargen kan ha sina sidor för djurägare. Viktigast dock att få ner viltstammarna ordentligt. Hur detta sker, via ansvarstagande jägare eller via varg är av underordnad betydelse. Det viktiga är att det sker.
/Niklas
/Niklas
/Niklas
TS
tis 29 dec 2015, 15:33#360897Älgstammen måste variera stort över landet...
För här är ju inte älgstammen som den va i början på 80-talet slutet 70-talet!
För här är ju inte älgstammen som den va i början på 80-talet slutet 70-talet!
tis 29 dec 2015, 16:53#360914
Genom Inventering av älgskit! och genom älgobs som vi har gjort i många år så då får man fram bra referenspunkter.
Gävle södra jaktvårdskrets som omfattar ca 70000ha har en styrelse bestående av Korsnästjänstemän (ingen representationsjakt att tala om) det sker i Kolåsen Jämtland) och jägare. Älgstammen är idag knappt jaktbar. Vår jaktklubb sköt 4st och vi var ut flera lördagar efteråt och hade knappt någon älgkontakt på 1760 ha.
I vår jaktvårdsförening har vi protokoll ända sedan den bildades som jaktklubb 1931 och avskjutningen mellan 1931- 1976 låg 3-4 st alltså lika lite som nu. Efter 1976 steg älgstammen dramatiskt och Länsstyrelsen som då utgav licenserna trodde inte på oss när vi påtalade att avskjutningen måste öka. Facit har vi sett. 1981 o 1983 sköt vi 21 älgar och resten sköt vi ca 15st. Sen hade vi även Tjernobyl att jobba för med att hålla avskjutningarna på rimlig nivå trots att köttet var riskabelt att äta. Det var en otroligt jobbig tid med stor älgstam och nedfall. Hoppas du är nöjd med svaret Mangan?
Riksdagen har utsett jägarförbundet att förvalta älgstammen.
Mangan skrev:halvproffs, när du säger att stammen är för låg. Hur kom ni fram till det?
Genom Inventering av älgskit! och genom älgobs som vi har gjort i många år så då får man fram bra referenspunkter.
Gävle södra jaktvårdskrets som omfattar ca 70000ha har en styrelse bestående av Korsnästjänstemän (ingen representationsjakt att tala om) det sker i Kolåsen Jämtland) och jägare. Älgstammen är idag knappt jaktbar. Vår jaktklubb sköt 4st och vi var ut flera lördagar efteråt och hade knappt någon älgkontakt på 1760 ha.
I vår jaktvårdsförening har vi protokoll ända sedan den bildades som jaktklubb 1931 och avskjutningen mellan 1931- 1976 låg 3-4 st alltså lika lite som nu. Efter 1976 steg älgstammen dramatiskt och Länsstyrelsen som då utgav licenserna trodde inte på oss när vi påtalade att avskjutningen måste öka. Facit har vi sett. 1981 o 1983 sköt vi 21 älgar och resten sköt vi ca 15st. Sen hade vi även Tjernobyl att jobba för med att hålla avskjutningarna på rimlig nivå trots att köttet var riskabelt att äta. Det var en otroligt jobbig tid med stor älgstam och nedfall. Hoppas du är nöjd med svaret Mangan?
Riksdagen har utsett jägarförbundet att förvalta älgstammen.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 29 dec 2015, 16:56#360915Japp det måste variera extremt, på sent 80-tal sköts det 17 älgar hemma, i år fick vi inte tag i någon.... Har aldrig hänt innan.
Visst vi såg lite älg, men inga lovliga. Hur kan vi ens ha ungskog hemma? Den borde väl ha blivit uppäten på 80-talet.
Varg har vi inte här än & angående vildsvinen så äter nog vargarna upp allt annat vilt & tamdjur innan dom ger sig på svinen.
I kalmartrakten håller jag till.
Visst vi såg lite älg, men inga lovliga. Hur kan vi ens ha ungskog hemma? Den borde väl ha blivit uppäten på 80-talet.
Varg har vi inte här än & angående vildsvinen så äter nog vargarna upp allt annat vilt & tamdjur innan dom ger sig på svinen.
I kalmartrakten håller jag till.
...
tis 29 dec 2015, 17:07#360919Jag minns som barn när det hängde fjorton älgar i vår maskinhall och det konstiga är att det var aldrig någon som gnällde över några betesskador! Detta var i slutet av åttiotalet/ början nittio då vi hade den sk älgexplosionen. Borde vi inte haft stora skador då med tanke på antalet älgar och att det faktiskt fanns betydligt mer tallskog jämfört med nu? Jag tror personligen att det moderna skogs och lantbruket har inverkan på hur älgarna lever och äter! Tallen är ju inte älgens förstaval när det gäller foder, men i brist på annat så kan man ju förstå att det betas ganska intensivt där maten finns! Hade vi haft en större mångfald på övriga trädslag så hade nog problemen minskat kraftigt!
Sen har ju många orimliga krav på älgen, den får knappt existera, dom som finns får inte äta, men man vill ändå jaga dom varje år.....
Känns ibland som hela älgförvaltningen har spårat ur!
(Bör tillägga att jag själv är skogsbrukare och även älgjägare)
Sen har ju många orimliga krav på älgen, den får knappt existera, dom som finns får inte äta, men man vill ändå jaga dom varje år.....
Känns ibland som hela älgförvaltningen har spårat ur!
(Bör tillägga att jag själv är skogsbrukare och även älgjägare)
tis 29 dec 2015, 17:25#360925Om det kan vara till tröst, så hårt betade områden kan nu 20 år senare se riktigt bra ut. Naturligtvis inte alla. Håller just nu på mad ett område som såg fördjä... ut runt 1995 men efter röjning och nu en sen 1-a gallring är jag nöjd. Visst är det några som det inte blir timmer av första stocken pga av stambrott i yngre dar.
Förresten frugan hade gjort iordning en utsökt god älgstek med potatisgratäng och hemgjord lingonsylt när jag kom hem efter huggningen så då blev älgen förlåten
Förresten frugan hade gjort iordning en utsökt god älgstek med potatisgratäng och hemgjord lingonsylt när jag kom hem efter huggningen så då blev älgen förlåten
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tis 29 dec 2015, 17:42#360936I vårat älgskötselområde har det hitills skjutits ca 75 älgar på 21 000 ha. Och då sas det inför jakten att det skulle vara omöjligt att komma upp i de 72 älgar som skulle skjutas ..... nu jagas det på extratilldelningen (10%)
I början på 80-talet sköts det 90 älgar/lag}= 270 älgar på dessa 21 000 ha
Älgmaten, dvs sälg, rönn vide asp bildar fortfarande bara buskar ute i skogen .... fortfarande efter 30 år .....
I början på 80-talet sköts det 90 älgar/lag}= 270 älgar på dessa 21 000 ha
Älgmaten, dvs sälg, rönn vide asp bildar fortfarande bara buskar ute i skogen .... fortfarande efter 30 år .....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).