Skogsmiljö och Trädlära

12000 kr/hektar/år för vatten...

59 inlägg 7936 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: 12000 kr/hektar/år för vatten...

r93  
tallen100 skrev:
Sjögården skrev:Inte så länge sedan vi mätte stenmurar, åkerholmar, källor, solitärträd, brukningsvägar åt länstyrelsen och fick poäng av EU och några kronor per år betalt för att skulle slå gräset med trimmer o lie omkring dessa skyddsvärda objekt.
Fem år tog innan detta elände tog slut men då hade vi inventerat allt åt länsstyrelsen utan kostnad så nu kan vi inte flytta en sten på dessa odlingshinder utan att riskera åtal.
Lycka till säger jag…😉

Inte mycket vettigt som kommit därifrån I någon "kategori".
Men det sorgliga är att största delen troligen går på det igen, för nästa gång går det säkert bättre..🙄

Ja, folk verkar ha glömt det ”halleluja moment” när eu stöden till jordbruket infördes, redskap parkerades, gamla slaghackar blev plötsligt värdefulla för att slå av åkrarna med.

Alla var ute och inventerade betesmarker, träd och stenrösen, stenmurarna rensades från all intilliggande växtlighet (vilket är helt galet med tanke på att allt skydd för fåglar tex försvann), det gick att få pengar för nästan vad som helst.

Nu är det alltså skogens tur, men det går inte att finna någonstans hur detta ska finansieras?

Håll Bryssel borta från skogen!
Jag är också inne på att hela den här snurren med kolsänka i svenska skogen är oljeindustrins påhitt, konfiskera den svenska skogen som kolsänka så kan vi övriga elda olja som aldrig förr!

Användarvisningsbild

svampbob  
#809444 Enklast är väl att finansiera det hela med en skatt på skogsmark på 15000 kr ha och år. Pengarna direkt till Bryssel och det som blir över när bidragen är utbetalda kan användas till att utveckla mera planekonomi.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#809451 Det är inte så länge sedan vi hade en skogsvårdsavgift som användes för att finansiera bidrag i skogen.1980 talet om jag minns rätt.
Det lade LRF och Skogsägarrörelsen mycket kraft på att få bort.
Kommer som ett brev på posten om detta blir verklighet.
Förstår inte att någon med historien med sig kan vara naiv att tro att detta skulle tillföra nya inkomster till skogsbruket utan att vi får betala det själva..
Senast redigerad av Sjögården sön 20 aug 2023, 10:20, redigerad totalt 1 gång.

r93  
Sjögården skrev:Det är inte så länge sedan vi hade en skogsvårdsavgift som användes för att finansiera bidrag i skogen.1980 talet om jag minns rätt.
Det lade LRF och Skogsägarrörelsen mycket kraft på att få bort.
Kommer som ett brev på posten om detta blir verklighet.
Förstår inte att någon med historian med sig kan vara naiv att tro att detta skulle tillföra nya inkomster till skogsbruket utan att vi får betala det själva..

Det är en ny generation nu, dessutom så har urbaniseringen gjort att de flesta människor förstår inte hur det ser ut i naturen, jag har sett nu med fasa att Aftonbladets ledare angående kantarellerna tror folk på!

Jag har i min närhet vanliga nyktra personer som tror på detta, så till veckan är dom hembjudna på kantarellplockning i 30 åring gallrad granskog, där ska jag även visa att kantarellerna trivs i gamla skotarspår.

Sedan undrar jag om inte Thorbjörn och Fredrik får en slant för att mana på detta konstant?

”Vi måste förhålla oss till vad EU säger och gör oavsett vad vi tycker om det”

”Det är klimatlagen”

Hela tiden manas det på att det finns inget att göra för annars kommer vi inte kunna sälja en läkt ens.

Likaså talas det inte om detta på något annat ställe än ”skydda skogen” och liknande ställen, dom ser bara att skogen tas från skogsägarna.

Även de skogsägare som är öppna på Facebook med att dom hatar kalhyggen och blödar sin skog på olika sätt är emot detta, just för att dom vill ha kvar bestämmanderätten över sin mark.

Alvarsson  
#809493 Pratas mycket om var man skall ta pengar för att gynna oss skogsägare. Enkelt. Det skall tas ifrån det bränslet som skapat denna kris, alltså det fossila bränslet. Svårare är det inte.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Alvarsson skrev:Pratas mycket om var man skall ta pengar för att gynna oss skogsägare. Enkelt. Det skall tas ifrån det bränslet som skapat denna kris, alltså det fossila bränslet. Svårare är det inte.

Det tror jag också. Jag hoppas på "börser" framgent där företag eller kanske till och med privatpersoner kan köpa sig skoglig kolsänka under en given tid och som är verifierad. Det finns mycket pengar i detta då företagen i sin tur kan hävda att deras verksamhet är klimatneutral och öka sin affär på detta. Enligt expertisen så räcker inte detta efter 2050 heller då det finns för mycket koldioxid i atmosfären. Då kan affären fortsätta, med pengar som i grunden kommer från fossilt.

Likväl skulle det kunna vara så att de så kallade "långlivade produkter" från skogen får en stark boost av detta. Det är ju också en form av kolsänka som dessutom ofta har den högsta substitutionen.

Förhoppningen är att detta spelar skogsägarna i händerna och man kan, om man vill, sälja skoglig kolsänka och sedan dra nytta av goda virkespriser när det väl är dags för avverkning. EU i detta fall skriver att det kommer riktlinjer framöver som är frivilliga att följa och att det sedan är upp till varje medlemsland att skapa förutsättningar för detta. Ska jag ta på mig den negativa kepsen så kan det bli svårt att få igenom detta i Sverige. Politiker och skogsindustri sitter här i samma block och kommer jobba emot detta. Det tror jag kan påverka virkespriset negativt (samhällskontraktet).

Frågan om skogsvårdsavgift, skatter mm tycker jag som er. Det är inte önskvärt och ingen bra väg framåt sett hur det varit historiskt.

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#809500 Det vore en klimatpolitisk katastrof om man anordnade en "börs" för att ytterligare stimulera användningen av fossila bränslen.
Oljeindustrin för endast dessa eventuella kostnader på konsumenterna.

gurka  
Alvarsson skrev:Pratas mycket om var man skall ta pengar för att gynna oss skogsägare. Enkelt. Det skall tas ifrån det bränslet som skapat denna kris, alltså det fossila bränslet. Svårare är det inte.

Jag är mycket tveksam till att som skogsägare, få mina intäkter, av att förbrukningen av kol/olja hålls uppe.

Alvarsson  
#809502 Resultatet enligt all forskning borde bli tvärtom.

gurka  
Alvarsson skrev:Resultatet enligt all forskning borde bli tvärtom.

Systemet med avlatsbrev (att man kunde köpa syndernas förlåtelse) var ett liknande system. Jag vet inte om det försvann pga att inga synder begicks eller om den frivilliga betalningsviljan försvann.
Det hade varit intressant att testa varianten på bonus/malus skatten på bilar men jag tror att regeringen då fann en frivillig malus på fossilbilarna som en för osäker intäkt.
Det låter ändå intressant att få ta del av forskning där "all forskning" pekar på samma sak.....

Alvarsson  
#809506 Så har marknadsekonomin fungerat i all tid. Priset har stor betydelse för en produkts förmåga att konkurrera på marknaden. Högre pris lägre konsumtion, lågt pris högre konsumtion.

gurka  
Alvarsson skrev:Så har marknadsekonomin fungerat i all tid. Priset har stor betydelse för en produkts förmåga att konkurrera på marknaden. Högre pris lägre konsumtion, lågt pris högre konsumtion.

Om du med detta menar att det är de statsbestämda skatteuttaget på bränsle, som idag bl.a. används för att finansiera sjukvård, försvar skola osv.,
som istället ska styras över till skogsägarna, så tror jag det är omöjligt att få ett sådant förslag genom det politiska systemet.
Men om "all forskning" pekar på något annat vore det bra om du kan ge några exempel.....

Alvarsson  
#809519 Du hävdade att ett högre pris på det fossila skulle gynna konsumtionen av det fossila. Det är ju precis tvärtom Tror inte man behöver va forskare för att förstå detta.

gurka  
Alvarsson skrev:Du hävdade att ett högre pris på det fossila skulle gynna konsumtionen av det fossila. Det är ju precis tvärtom Tror inte man behöver va forskare för att förstå detta.

Du får läsa igen
Jag skrev:
"Jag är mycket tveksam till att som skogsägare, få mina intäkter, av att förbrukningen av kol/olja hålls uppe."

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gurka skrev:Systemet med avlatsbrev (att man kunde köpa syndernas förlåtelse) var ett liknande system. Jag vet inte om det försvann pga att inga synder begicks eller om den frivilliga betalningsviljan försvann.

Det var nog snarare Martin Luther än marknadskrafter som gjorde att avlatsbreven försvann 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).