Skogsmiljö och Trädlära

Sommaren 2023 kan bli som 2018

42 inlägg 10779 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

jonsskl  
#803575Granen har gjort sitt tyck det, åtminstone i Sydöstra Sverige. Enligt mitt förmenande borde Skogsstyrelsen utreda att tillåta ökad användning av "exotiska trädslag" samt ta fram planer för att drastiskt minska klövviltpopulationerna (som det är nu fungerar bara plantering av gran).

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#804036Håller vi tummarna så verkar det som att 2023 kanske inte blir ett nytt 2018. Veckan som kommer erbjuder tydligen en del regn.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#804038Några arbetskamrater var nyligen på en föreläsning anordnad av SLU och föredragshållarna menade bestämt att sommaren 2018 kommer att bli normen för en svensk sommar inom den närmsta tioårsperioden.

gurka  
anersimyra skrev:Några arbetskamrater var nyligen på en föreläsning anordnad av SLU och föredragshållarna menade bestämt att sommaren 2018 kommer att bli normen för en svensk sommar inom den närmsta tioårsperioden.

Kan du hitta underlaget eller hänvisa till underlaget för denna bedömning ?

Användarvisningsbild

jonsskl  
anersimyra skrev:Några arbetskamrater var nyligen på en föreläsning anordnad av SLU och föredragshållarna menade bestämt att sommaren 2018 kommer att bli normen för en svensk sommar inom den närmsta tioårsperioden.

Jo, det mönstret framträder ju onekligen redan. Myndigheterna borde i nämnd ordning se till att KRAFTIGT reducera klövviltstammarna och tillåta använding av lämpliga exotiska trädslag. Kör över jägarlobbyn, anställ professionella jägare. 💪

Användarvisningsbild

anersimyra  
gurka skrev:

Kan du hitta underlaget eller hänvisa till underlaget för denna bedömning ?

Jag ska fråga på måndag om jag jobbar med någon som deltog i föreläsningen..👍

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jonsskl skrev:

Jo, det mönstret framträder ju onekligen redan. Myndigheterna borde i nämnd ordning se till att KRAFTIGT reducera klövviltstammarna och tillåta använding av lämpliga exotiska trädslag. Kör över jägarlobbyn, anställ professionella jägare. 💪

Är det möjligtvis vargen du efterlyser?
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 18 jun 2023, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

jonsskl  
#804104Vargen skulle kunna bidra, javisst

Användarvisningsbild

svampbob  
#804205Jag såg just att extremvärmen hade slagit till i Tyskland och myndigheterna uppmanar folk att stanna inomhus och dricka mycket vatten. 22 grader på förmiddagen och nu mitt på dagen hela 25 grader.

Samma extremväder här i Umeå så nu ställer jag in eftermiddagens besiktning utomhus 🤣

Var är vi på väg när folk inte längre tål vanlig sommarvärme?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
svampbob skrev:Jag såg just att extremvärmen hade slagit till i Tyskland och myndigheterna uppmanar folk att stanna inomhus och dricka mycket vatten. 22 grader på förmiddagen och nu mitt på dagen hela 25 grader.

Samma extremväder här i Umeå så nu ställer jag in eftermiddagens besiktning utomhus 🤣

Var är vi på väg när folk inte längre tål vanlig sommarvärme?

Kan du länka?
Tittade som snabbast på YR och Frankfurt skulle ligga på 30 grader idag som mest.
Jag sökte också efter uppmaning från myndigheter i Tyskland om att stanna inne men hittade inget, därför vore det bra med källa.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#804215Det var i Dresden

https://www.accuweather.com/en/de/dresd ... ngs/171239

27 grader C just nu.

Användarvisningsbild

jonsskl  
#804222Huvva!

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).