Skogsmiljö och Trädlära

Snöbrott och snöskador 2023

46 inlägg 13619 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Re: Snöbrott och snöskador 2023

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790821Gick upp till LF skog max för något år sedan. Lägre självrisk, täckte torkskada på plantering inklusive ny markberedning, gäller även för skadeinsekter.
Av och till har LF tillämpat förlängd karrens utöver de obligatoriska 6 månaderna när man nytecknar, framförallt p.g.a. barkborre.
Om det är värt det vet jag inte men planteringen drog in ersättning som täcker premien för några år framåt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Samma gäller för ersättningen när det varit en onormal plantavgång, du får en viss ersättning minus självrisken, endast för plantorna, inget för den fördyrande planteringskostnaden - eventuellt ny markberedning.

Jag har LF och fick ersättning för avgångna plantor pga torka. De skickade ut skogsstyrelsen på besök och så fick jag ett schablonbelopp per planta (tror det var 11 kronor?), vilket jag tyckte var OK. Viss självrisk förstås.

Jag hade inte markberett, men fick ersättning ändå.

Användarvisningsbild

p till p  
#792286Vore intressant att veta hur det går med blädningsskog och toppbrott .

Användarvisningsbild

Rytter  
jannee skrev:Den skogsförsäkring LF har är inget annat än ett stort skämt.
Självrisken är en sak och som jag kan acceptera, MEN ersättningen/kubik är skrattretande låg.
På mindre fastigheter, ja upp till 100 - 150 ha kan man verkligen ifrågasätta om man inte endast ska nöja sig med brandförsäkring.
Ex fick jag 200 kr/ m3fub för borrskadad skog, bara den fördyrande avverkningen kostade en stor del av ersättningen.
Samma gäller för ersättningen när det varit en onormal plantavgång, du får en viss ersättning minus självrisken, endast för plantorna, inget för den fördyrande planteringskostnaden - eventuellt ny markberedning.
Tror Niking kommer att bli stort besviken när han får ersättning för sina toppbrott.
Kommer att bli intressant att få höra resultatet.
Hörde från någon som nämnde att är det 6 friska grenvarv kvar på trädet ska dessa träd INTE räknas som skadade, hur sant nu detta är.

Det med 6 friska grenvarv stämmer inte när det kommer till LF. Är trädet skadat så är det skadat och avverkas det så räknas volymen för trädet till den skadade volymen. Du ersätts för den skadade volymen som tas ut.

Hade för några år sedan skador från snöbrott på två olika fastigheter, den ena försäkrad via Dina och den andra via LF.

Dinas modell med att det ska vara minst 50% skadat på en sammanhängande yta av minst 0.5ha är tuff, rätt hårda krav för att få ersättning. Men å andrasidan så är ersättningen bättre när det väl faller ut ersättning.

LF har en annan modell där man ersätter den skadade volymen. Där kan man få ersättning även vid mindre andel skador bara man tar tillvara volymen.

Det som störde mig med Dina var att det behövde vara över 50% skadat (virkesvolym inte antal träd) och en yta över minst 0.5ha för att få ersättning. I vårt exempel var det totalt ca 8ha där det i snitt var ca 40% skadat och det fick vi ingen ersättning för. Vi fick ersättning för 2ha där de bedömde att det var över 50% skador. Hela beståndet slutavverkades då det var gallrat tidigare och svårt att rädda och få någon vettig skog av. LF's modell gett bättre ersättning i detta bestånd.

Det andra beståndet var ca 8ha ogallrat. Skadorna varierade mellan 20-40%, tror inte det var över 50% på något ställe. Detta bestånd gallrades och fokus låg på att plocka skadade träd. LF ersatte skadade volymen med 105kr/m3fub. Blev ett rätt ok resultat efter städningen med tanke på förutsättningarna och hur det såg ut. Här hade Dina's modell inte gett en krona i ersättning.

Jag föredrar LF's modell och har därför bytt till LF även på andra fastigheten.

Anledningen är främst att det är extremt tufft att nå kraven Dina har på 50% skador på minst 0.5ha, har man tur kan man få detta på en liten del i beståndet men då ersätter dom bara denna yta. Man får bra ersättning i kr/ha skadat men det är sjukt svårt att nå upp till kraven.

I LF's modell räknar man tillvaratagen skadad volym och får ersättning på hela ytan oavsett hur skadorna är fördelade.

I vårt fall hade det varit bättre med LF på allt. Det är endast ifall hela ytan hade haft över 50% skador Dina hade varit bättre. Men svårt att få över 50% av volymen på hela ytan skadat vid toppbrott.

Nu när det jobbigaste är bakom och bestånden åtgärdade så är det tur att man hade ersättning och fick något iaf. Inte kul att tvingas avverka fin granskog i 50-60års åldern.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823619Har någon varit ute i skogen och kollat snöbrott?
Östergötland är hårt drabbat av elavbrott orsakat av snötyngda träd.
Har inte själv varit ute i skogen.

CTech  
#823700Varit ut som hastigast idag och bilspanat lite tillsammans med famijen. Dem tröttnade snart på att vi behövde såga oss fram på vägarna. Såg en hel del både vindfällen och snöbrott tyvärr. Fattades bara när barkborren verkat lugna sig något...

Amatörhuggare 62  
#823752Å fy Sjutton så ledsamt, Här bröt det sönder två år i rad. Kalmar Län
Det har tunnat ut gallringarna, ordentligt. En är tveksamt, om man inte får börja om.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#823790Jag har varit ute och trampat lite idag och det ser inte så bra ut. Känns som det är kombination av det först var kallt, sedan varmt, sedan lite snö, sedan kallt och sedan mycket snö. Men fint för ögat (på håll) är det onekligen.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Amatörhuggare 62 skrev:Å fy Sjutton så ledsamt, Här bröt det sönder två år i rad. Kalmar Län
Det har tunnat ut gallringarna, ordentligt. En är tveksamt, om man inte får börja om.

'Usch, @Amatörhuggare 62, det sär såg riktigt illa ut. 🤬

Användarvisningsbild

Elis76  
#823816Så här trädsäkrar Eon kraftledningar i Östergötland efter senaste stormen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-lyfter-helikopter-med-gripklo-bort-trad-ska-forhindra-nya-stromavbrott

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Amatörhuggare 62 skrev:Å fy Sjutton så ledsamt, Här bröt det sönder två år i rad. Kalmar Län

Är det bara topparna som är brutna så klarar granen sig.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#824445Nu är det visserligen 2024 men en del av snön som kom inatt kan nog tillskrivas fjolåret. Det verkar ha kommit rejäla mängder med tung snö i västliga delar av både Götaland och Svealand. Tittar man på riksmedia finns inte mycket om detta men för er som bor i den här delen av landet måste det ju vara påtagligt? Frågan är hur illa det har gått med skogen?

TS

olofjonas  
#824459Har rensat upp 150 f3m har minst hälften kvar.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#824492Här på solkusten av Norge har det kommit ner 50-60 cm sista dagarna. Mycket uppläga, men
hur det gått får jag inte koll på för det slutar snöa och det blir möjligt att ta sig ut i skogen.
Gruvar mig 🤔

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Det verkar ha kommit rejäla mängder med tung snö i västliga delar av både Götaland och Svealand.

Med västra Götaland menas nog bara Dalsland och kanske någon bit av Bohuslän. Här längs kusten har det i princip varit snöfritt ända tills nyss då det började snöa "lite lagom"

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).