ons 08 jul 2020, 14:52#654997
När marken runt min gamla bostad skulle skyddas genom naturreservat var jag på alla informationsträffarna.
Det tänkta naturreservatet skulle ligga precis jämte ett gammalt naturreservat som grannarna där hade klagat på att de inte fick göra något - staten/länsstyrelsen skulle utföra allt.
Men som med mycket i statlig regi så saknas pengar, vilket fick till följd att skog missköttes och ängsmark och naturbeten förstördes pga igenväxning - med minskad biologisk mångfald som följd, tvärt emot syftet med bildandet av naturskyddsområdet.
Därför sade nu länsstyrelserna att vid nybildning så ska markägaren i första hand sköta sin egen mark, så länge det sker i riktlinjer med den skötselplan som är beslutad.
Och den är i huvudsak ganska allmänt hållen - "Rik biologisk mångfald", "Ökat fågelliv", "Fler områden med backsippa" osv.
Ett steg på vägen, om man frågar mig. Men jag hade hellre sett en tätare dialog med respektive markägare ute i fält för att säkerställa vad som ska bevaras, vad som ska tas ner osv.
Men tydligen får man betala själv för att få fältbesök.