Jo de finns i Tåndemåla men bara i mitt arboretum. Just nu gör jag en större plan i nordvästra Skåne. Men denna var den största jag sett här.
fefferoni skrev:Det andra trädet jag inte kan identifiera är stocken på de två sista bilderna. Jag var ganska säker på att det var rönn men jag börjar bli lite osäker nu när jag jämför med rönnen på första bilden. Skillnaden mellan rönnen på första är att den är färsk och den på sista bilderna (om det nu är rönn) har antagligen legat och torkat något år.
Mvh
Sebastian
Göt skrev:Sälg brukar vara ett väldigt tungt virke som jag gör ved med fast en bekant tycker att jag skall köra skiten till skogen då det är fullkomligt värdelöst
Tåndemåla skrev:Rätt!![]()
![]()
Jo de finns i Tåndemåla men bara i mitt arboretum. Just nu gör jag en större plan i nordvästra Skåne. Men denna var den största jag sett här.
Älgfoderodlare skrev:De flesta Sälgarter är ju atraktivt bete för mycket av viltet. Det har ju ett värde i att få stå kvar o på så sätt minska risken för skador på andra träd man hellre vill ha kvar oskadade.
JensSkoog skrev:
Hugg nåfra sälger i vår och lämnade höga stubbar. Nu är de som bilden viser.
JensSkoog skrev:Dom två sista är ju ochså sälg - och inte rönn, "fefferoni". Rönner behåller den mycket mörka
kärnan ochså när den är turr, och du kan även känna på doften att det är rönn.
JensSkoog skrev:Du kan ju använda rönn. Den är bra i skaft.
Elfving skrev:Älgfoderodlare skrev:De flesta Sälgarter är ju atraktivt bete för mycket av viltet. Det har ju ett värde i att få stå kvar o på så sätt minska risken för skador på andra träd man hellre vill ha kvar oskadade.
Humlor trivs med sälg. Det är ett klassiskt skräpträd som jag bara kunnat använda till ved, men borde testa att använda det till slöjd eller annan förädling.
Dessa larver kan man finna bland äldre sälgar på sensommaren:
https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6r ... j%C3%A4ril
med svenska mått en helt otroligt stor larv.