Skogsmiljö och Trädlära

Huggorm

41 inlägg 26844 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Re: Huggorm

isteskog  
jannee skrev:När jag läste om fridlyst eller rödlistad huggorm gick min tanke i stället till våra politiker.
Helt oförutsägbara och finns i överflöd.

Och slingrar sig när de blir konfronterade...... 🤣

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#758391...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#758392Våra reptiler och groddjur har tvärtemot vad gäller politiker minskat med nära 70% sen 70 talet.. 😮

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#758401...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:De tidiga som lappar solvärmen är hanor som utnyttjar värmen för könscellar.

År det hanar eller honor du menar?

Sedan så förstår jag inte hur solvärmen kan påverka deras könsceller.

tallen100  
th skrev:
HannuRöj skrev:De tidiga som lappar solvärmen är hanor som utnyttjar värmen för könscellar.

År det hanar eller honor du menar?

Sedan så förstår jag inte hur solvärmen kan påverka deras könsceller.

Det är hanarna, dom bildar spermier i den tidiga vårsolen, typ så har jag hört.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#758417Exakt. Hanar menade jag. 👍
Råkar det vara svalt på våren (mao låg kroppstemperatur), kommer nästa generation senare. Möjligheterna för övervintring minskar om de nyfödda ormar är för unga och magra när svala höstväder börjar.
Så en värmebölja tidigt på våren är avgörande vad det blir antalet övervintrade unga ormar.

jannee  
#758513I mitt närområde fanns det tidigare ett 20 tal bebodda fastigheter, allt från rena sommarstugor, torpställen och gårdar med en varierande djurhållning.
Orm fanns, men varje familj gjorde så gott de kunde för att minimera bestånden, INGEN ville ha någon orm på knutarna.
I dag står mer eller mindre alla de tidigare bebodda fastigheterna öde.
Någon fastighet kan någon vecka ha någon sommargäst men mer är det inte.
Om nu ormarna trivs i det igenväxta landskapet har de absolut INGA mänskliga fiender.
Å andra sidan kanske det ej heller finns den mat som just ormarna är ute efter, eftersom jordbrukslandskapet är på upphällning.

tallen100  
#758539Där finns troligen gott om orm
Gamla ödetomter gillar dom, lugnt och ostört, och gamla stenmurar och rösen att hålla till i.
Vad gäller födan så räcker nog ett par möss för en orm på en sommar, så det är riktiga nyttodjur😅
Gräsklipparen är bra mot orm, dels kan den dela dom, å välklippta gräsmattor ett bra sätt att slippa orm.🙃

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#758861...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sne4  
#758877Bestånden av ormar kan ha en hel del svängningar över åren beroende på "sorkår" och andra effekter. Här så försvann mycket orm för två år sedan - gissar att det hänger ihop med att poulationen av paddor av någon anledning kraschade något år innan. Behöver nog inte säga att det blev ett sorkår förra året. Blir intressant att se läget i år. Katterna behöver hjälp med hålla efter vattensorkarna så lite fler ormar behövs igen. Paddorna har inte återhämtat sig ännu, men det pekar i rätt riktning.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar