Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

291 inlägg 185774 visningar 53 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Skogsmulle i Halland  
#826209[/img]

Uppdatering: Från mitten av juni till mitten av augusti växte Paulownian ca 1.5 meter i växthuset! och jag blev tvungen att flytta ut den. Växte ytterligare ca 1 dm på friland efter den tuffa flytten (fick inte med så stort rotsystem) men ser hälsosam ut inför 2024 då den ska få bevisa sig i en svensk sommar :)

Användarvisningsbild

paavo25  
#851416Bifogar en bild på ett träd i visbys trädgård.
Kanske varit här förut?

Användarvisningsbild

Skogsmulle i Halland  
1726003804_45028598-448d-4b5d-9831-c7717b982b3d.jpeg
Bild på min tvååring. Toppskottet dog i den hårda vintern (blir ingen timmerstock…) men annars ser den pigg ut i trädgården.

Användarvisningsbild

aronjansson  
#913210Hej Rolf!
Intressant inlägg. Har ingen entrén erfarenhet av Paulownia.
Har du själv planterat ettåriga rötter med framgång. Om
Så var i landet?

BH

Användarvisningsbild

aronjansson  
Senox skrev:Är sugen på att testa Paulownia. Hade tänkte beställa sticklingar från den danska sidan men bromsade mig precis då Mr Kråkshult säger att han blev lurad där. Har du fortfarande inte fått det du beställde?

Synd om det är lurendrejeri då det lät lovande med hybridvariant som tålde vårt klimat. Om nu https://www.paulowniascandinavia.com är oseriöst kan ni rekommendera något annat ställe där man kan beställa sticklingar? Finns det hybridvarianter som skall tåla vårt klimat bättre?

Tack på förhand!

Hej! Hur gick det för dig?
Fick du fatt på plant?

BH

Användarvisningsbild

aronjansson  
rejser skrev:Köpte 500 frän av elongata och tomentosa på studs.

Kommer köra först i kruka, sedan har vi ett område där vi "labbar" lite. Intressant ur miljösynpunkt om dom äter så mycket co2, klart värt att testa. Stubbskott dock.....
Ska bli intressant.

Hej!
Ja är väldigt nyfiken på Paulownia.

Hur gick det för dig?

BH

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).