/Niklas
/Niklas
ulf 1 skrev:Lars varför tog inte granen över, det slutar ju alltid med gran enligt dig,
ulf 1 skrev:Jag kan väl vara ointresserad av tillväxt för min egen del men ändå ge råd om vad jag tror kan ge tillväxt, .
Fredrik Reuter skrev:Har nu läst ikapp denna tråd och har följande förslag:
Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik. Annars blir det bara stötning och blötning och inslag med orerande inlägg som gränsar till påhopp eller mobbing.
Ulf 1: Du måste lära dig att hålla dig till ämnet i trådar. Du får diskutera skogsindustrins utnyttjande, förädlande av träd, blädning etc men då får du starta trådar för detta så vi alla kan hålla ihop trådarna. Din tråd om tre trädslag fungerade skapligt tills att diskussionen drev iväg och ibland lååångt från tre trädslag.
Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".
För skogsägarens ekonomi, för rationell föryngring och för ett intressant skogsbruk...
Från 0,01 till 1 miljon hektar...typ.
Fredrik Reuter skrev:Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".
Fredrik Reuter skrev:Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik.
vinterrojarn skrev:Fredrik Reuter skrev:Har nu läst ikapp denna tråd och har följande förslag:
Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik. Annars blir det bara stötning och blötning och inslag med orerande inlägg som gränsar till påhopp eller mobbing.
Ulf 1: Du måste lära dig att hålla dig till ämnet i trådar. Du får diskutera skogsindustrins utnyttjande, förädlande av träd, blädning etc men då får du starta trådar för detta så vi alla kan hålla ihop trådarna. Din tråd om tre trädslag fungerade skapligt tills att diskussionen drev iväg och ibland lååångt från tre trädslag.
Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".
För skogsägarens ekonomi, för rationell föryngring och för ett intressant skogsbruk...
Från 0,01 till 1 miljon hektar...typ.
Varför ska man "släppa" skogsbildande..?
Det är väl det som är intressant, att få veta vad det finns för lövträd i fler än några få som skulle klara av att ge produktiva skogar i NORRLAND....det var och är ju det,det skulle handla om....
Optimal areal på hygge? Så stort man behöver.
Lars Lundqvist SLU skrev:Fredrik Reuter skrev:Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".
Med tanke på att Wallmo varken sysslade med blädning eller kalhuggning så låter det som en konstig sammankoppling, och ännu mer så eftersom blädning är en åtgärd som ingår i blädningsbruk och därmed inte har nånting med trakthyggesbrukets åtgärder att göra (varav kalhuggning bara är en, och röjning och gallring är två andra)Fredrik Reuter skrev:Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik.
Det spelar nog ingen roll, om man inte tar bort även ordet inhemska, och dessutom stryker tanken att de ska kunna växa i skogen. Det finns ju inte tjugo inhemska lövträd som kan växa i skogsmark. Men då handlar ju tråden plötsligt om importerade trädslag som kan odlas i trädgårdar och på kyrkogårdar, och då handlar den inte längre om skogsbruk.
Fredrik Reuter skrev:Min syftning på Wallmo kom från Kardells bok Svenskarna och skogen där man kan ana att blädning ihop med rationellt skogsbruk kan vara svårt. Kardell skriver ju att Wallmo var en stark förespråkare för, vad som då i alla fall, kallades blädning. Men sedan gled han över till något han kallade traktblädning och till slut kunde han sträcka sig till att man i vissa fall kunde ta upp en "lucka" på 1 hektar, om omständigheterna så krävde.
Fredrik Reuter skrev: M.a.p lövträd så skriver Skogforsk att det finns drygt 25 inhemska lövträdsarter i Sverige. Huruvida man kan hitta 20 av dessa och få dem att växa i Norrland vet jag inte.
ulf 1 skrev:En gran i det Svenska skitskogsbruket väger 320 kilo kubiken, en gran i min "inte lyft ett finger" skog väger 400 kilo, .
Lars Lundqvist SLU skrev:
Kan de växa i Norrland? Nej.