Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38570 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645604Å borde inte den där granskogen gallras snart, för att undvika självgallring? Ser stamtätt ut.
/Niklas

Avslutat-02  
#645606Det är lättare att såga och spika upp självdött gran virke....

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars varför tog inte granen över, det slutar ju alltid med gran enligt dig,

Därför att det bara gått 65 år sen det var en tom gruvbacke. Om du väntar så kommer lövträden gradvis börja försvinna och bara gran kommer att komma underifrån. Om du gallrar så skyndar du på processen.

gurka  
ulf 1 skrev:Jag kan väl vara ointresserad av tillväxt för min egen del men ändå ge råd om vad jag tror kan ge tillväxt, .

Visst kan du det. Men det är bra att du talar om att det är "vad du tror"

Gonatt

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#645620Har nu läst ikapp denna tråd och har följande förslag:

Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik. Annars blir det bara stötning och blötning och inslag med orerande inlägg som gränsar till påhopp eller mobbing.

Ulf 1: Du måste lära dig att hålla dig till ämnet i trådar. Du får diskutera skogsindustrins utnyttjande, förädlande av träd, blädning etc men då får du starta trådar för detta så vi alla kan hålla ihop trådarna. Din tråd om tre trädslag fungerade skapligt tills att diskussionen drev iväg och ibland lååångt från tre trädslag.

Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".

För skogsägarens ekonomi, för rationell föryngring och för ett intressant skogsbruk...

Från 0,01 till 1 miljon hektar...typ.

Avslutat-02  
Fredrik Reuter skrev:Har nu läst ikapp denna tråd och har följande förslag:

Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik. Annars blir det bara stötning och blötning och inslag med orerande inlägg som gränsar till påhopp eller mobbing.

Ulf 1: Du måste lära dig att hålla dig till ämnet i trådar. Du får diskutera skogsindustrins utnyttjande, förädlande av träd, blädning etc men då får du starta trådar för detta så vi alla kan hålla ihop trådarna. Din tråd om tre trädslag fungerade skapligt tills att diskussionen drev iväg och ibland lååångt från tre trädslag.

Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".

För skogsägarens ekonomi, för rationell föryngring och för ett intressant skogsbruk...

Varför ska man "släppa" skogsbildande..?
Det är väl det som är intressant, att få veta vad det finns för lövträd i fler än några få som skulle klara av att ge produktiva skogar i NORRLAND....det var och är ju det,det skulle handla om....

Optimal areal på hygge? Så stort man behöver.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".

Med tanke på att Wallmo varken sysslade med blädning eller kalhuggning så låter det som en konstig sammankoppling, och ännu mer så eftersom blädning är en åtgärd som ingår i blädningsbruk och därmed inte har nånting med trakthyggesbrukets åtgärder att göra (varav kalhuggning bara är en, och röjning och gallring är två andra)

Fredrik Reuter skrev:Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik.

Det spelar nog ingen roll, om man inte tar bort även ordet inhemska, och dessutom stryker tanken att de ska kunna växa i skogen. Det finns ju inte tjugo inhemska lövträd som kan växa i skogsmark. Men då handlar ju tråden plötsligt om importerade trädslag som kan odlas i trädgårdar och på kyrkogårdar, och då handlar den inte längre om skogsbruk.

Avslutat-02  
#645628Som vanligt så vet Lars vad han pratar om.

Årsskrift-2013-s-68-72-Lars-Lundquist-Uno-Wallmo-stridbar-debattör-men-ingen-blädare.pdf

Men nu är vi utanför igen så där får det vara nog...åter till de inte skogsbildande lövträden. :mrgreen:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#645655Jag hoppas kunna åka runt till några skogar med löv i sommar, det finns betydligt mer potential i andra trädslag än Gran och Tall.
Bara för att vi alltid har köpare på dessa träslag just nu betyder inte att de finns i morgon.
Det jag ville visa med mitt angrepp på Stora var just detta, kapitalet är inte nostalgisk och ansvarsfull utan flyttar sig alltid dit pengarna finns, skog som växer med 5,5 kubik om året är egentligen ingen framtid för en fibermaffia.
Så se till att ni har många träslag i era skogar och se till att ni trivs i dom, för då kommer värdet att ligga i skogen och inte i fibrerna den producerar.
En gran i det Svenska skitskogsbruket väger 320 kilo kubiken, en gran i min "inte lyft ett finger" skog väger 400 kilo, och i min "listskog" där 80 årsringar trängs på en diameter av 20 cm, ja där kan granen väga 600 kilo och mer.
Vad är egentligen en plantering tror ni, jo ett misslyckande i skogsbruk, ta in ordet kvalitet i ert medvetande, för det är framtiden. kolla bilden på den 40 åriga tallplanteringen, den börjar redan dö och den har inget annat värde än som flis i en massakokare .. tragiskt.
planteringen gränsar till min fastighet och är planterad av Stora, som sen sålde till Bergvik, som sen sålde till Länsförsäkringar ... vad var det jag hört de senaste 50 åren, jo just ja, LÅÅÅNGSIKTIGT skogsbruk, dom måste skämta.
Det som för Lars och många andra ser ut som en mönsterskog, är egentligen bara ett tragiskt plantage, med kvistig skitskog, sååå fult att man vill spy på den.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
vinterrojarn skrev:
Fredrik Reuter skrev:Har nu läst ikapp denna tråd och har följande förslag:

Varför ska man "släppa" skogsbildande..?
Det är väl det som är intressant, att få veta vad det finns för lövträd i fler än några få som skulle klara av att ge produktiva skogar i NORRLAND....det var och är ju det,det skulle handla om....

Optimal areal på hygge? Så stort man behöver.

Därför att jag tror det komplicerat diskussionen då man kan dra paralleller till ex trädslagsrena bestånd, såsom Tåndemåla visat med bilder tidigare i tråden.

Palakangas  
#645657I bakgrunden syns det fina tallar.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Och med tanke på blädning, historia och Uno Wallmo, vad tror ni om en tråd typ "Optimal storlek på kalhyggen".

Med tanke på att Wallmo varken sysslade med blädning eller kalhuggning så låter det som en konstig sammankoppling, och ännu mer så eftersom blädning är en åtgärd som ingår i blädningsbruk och därmed inte har nånting med trakthyggesbrukets åtgärder att göra (varav kalhuggning bara är en, och röjning och gallring är två andra)

Fredrik Reuter skrev:Lars: kan du släppa ordet "skogsbildande" så möts ni halvvägs med tanke på trådens rubrik.

Det spelar nog ingen roll, om man inte tar bort även ordet inhemska, och dessutom stryker tanken att de ska kunna växa i skogen. Det finns ju inte tjugo inhemska lövträd som kan växa i skogsmark. Men då handlar ju tråden plötsligt om importerade trädslag som kan odlas i trädgårdar och på kyrkogårdar, och då handlar den inte längre om skogsbruk.

Min syftning på Wallmo kom från Kardells bok Svenskarna och skogen där man kan ana att blädning ihop med rationellt skogsbruk kan vara svårt. Kardell skriver ju att Wallmo var en stark förespråkare för, vad som då i alla fall, kallades blädning. Men sedan gled han över till något han kallade traktblädning och till slut kunde han sträcka sig till att man i vissa fall kunde ta upp en "lucka" på 1 hektar, om omständigheterna så krävde.

Det kanske inte är blädning per definition vi diskuterar utan mikro-trakthyggesbruk?

M.a.p lövträd så skriver Skogforsk att det finns drygt 25 inhemska lövträdsarter i Sverige. Huruvida man kan hitta 20 av dessa och få dem att växa i Norrland vet jag inte. Vart drar vi gränsen, hur idog ska man vara?

https://www.skogforsk.se/cd_20191104171 ... og-low.pdf

Den som ger sig själva den på att göra det kanske lyckas, men troligtvis är det en utopi om man ser det till ett brett allmänt skogsbrukande.

Därtill får vi lägga syftet med skogsproduktionen. Vi tänker ofta så stor volymtillväxt som möjligt. Danmark, som har Nordens högsta omsättning och vinst per hektar på sin skog kanske inte gör det? Jag säger inte att det passar in i denna kontext men tänk julgransodling och avkastning.

Har man en bredare syn i diskussionen så tror jag det blir en bättre dito.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Min syftning på Wallmo kom från Kardells bok Svenskarna och skogen där man kan ana att blädning ihop med rationellt skogsbruk kan vara svårt. Kardell skriver ju att Wallmo var en stark förespråkare för, vad som då i alla fall, kallades blädning. Men sedan gled han över till något han kallade traktblädning och till slut kunde han sträcka sig till att man i vissa fall kunde ta upp en "lucka" på 1 hektar, om omständigheterna så krävde.

Kardell har i det här fallet fel. Wallmo skrev uttryckligen, redan från början, att han hade en helt egen definition för vad han menade. Och han ändrade sig inte ett dugg på de drygt 40 år han var en aktiv skribent. Läs min artikel från Skogshistoriska sällskapets årsskrift som Vinterröjarn länkade till.

Fredrik Reuter skrev: M.a.p lövträd så skriver Skogforsk att det finns drygt 25 inhemska lövträdsarter i Sverige. Huruvida man kan hitta 20 av dessa och få dem att växa i Norrland vet jag inte.

I den listan ingår hassel, jolster, knäckepil och en del andra arter som sällan får trädform, enligt vad de själva skriver. Sen finns det arter som är extremt sällsynta och fridlysta och därmed inte kan användas i skogsbruk.

Sammanställningen på Skogskunskap är bättre. Där har man sorterat bort sånt som hassel och jolster men har kvar exv bohuslind, och då får dom ihop exakt 20 arter. Kan de växa i Norrland? Nej.

https://www.skogskunskap.se/skota-lovsk ... a-lovtrad/

gurka  
ulf 1 skrev:En gran i det Svenska skitskogsbruket väger 320 kilo kubiken, en gran i min "inte lyft ett finger" skog väger 400 kilo, .

Fantastiskt och det beror på ägare och fastighetsgränser.
Skötselmetoden sedan köpet har ju varit "inte lyft ett finger"

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Kan de växa i Norrland? Nej.

Nu är ju Norrland rätt stort...
Frågan är hur lång tid den globala uppvärmningen behöver på sig innan södra Norrlandskusten får ett klimat som Vänerområdet eller Götalands kustland (hade för 30 år sedan)? Vi kanske snart är där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).