Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

288 inlägg 153323 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Stenrik  
#723852
1629214180_20210817_162606.jpg
1629214180_20210817_162352.jpg
1629214179_20210817_162058.jpg

Jag har tre plantor som såddes i februari ungefär. De spenderade halva sommaren i 10 liter hinkar och de har hunnit tappa det mesta av löven en gång i början av sommare på grund av frost. Nu har de friska löv och är mellan 20 och 30 centimeter höga.
Nu är de utplanterade på tre olika ställen, med olika grad av skugga. Två är bredvid stubb av tall och en är i ett stenröse nära växthuset.
Hur ska de här klara vintern? Behöver jag täcka över dem med något?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#723865 Du gör inget fel med att täcka över dem i höst. Vissa överlever, andra dör. Men du har större överlevnadschanser ju större plantan är. Troligen har du inte fått någon förvedning av stammen än så de kommer att skjuta skott från rötterna nära gamla stammen till våren/sommaren.
Generellt så behöver de obehindrat med solljus för att växa optimalt.
Jag kommer med uppdatering om mina försök i slutet av veckan.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#724483 Så då blir det årets uppdatering. I år planterades 12 st av variteen Paulownia Pao Tong Z07. Strax efter att de planterades föll bladen av de flesta. Jag tyckte att de fick tillräckligt med vatten men plantorna tyckte annorlunda. Till nu har 7 st överlevt och den största är ca 30 cm. Dålig tillväxt mao.
Av de som planterades förra året har 5 st överlevt och den största är ca 60 cm.
Av de som planterades 2019 så har 2 st överlevt och den största är 145 cm.
Gödning och vattning som de tidigare åren.
Inga nya plantor kommer att drivas upp nästa år. De som drivits fram kommer att vattnas och gödas som tidigare. Ingen nerklippning.
Jag har en del andra plantprojekt på gång som kommer att kräva min uppmärksamhet nästa år.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#724644 Du verkar ha haft oväntat dålig tillväxt i år, med tanke på den värmen som varit tidigare i sommar. Vilken zon bor du i?
Är det Pao Tong även från tidigare år?

Min Shan Tong som jag drog upp från frö förra våren och planterade i marken förra sommaren är nu 130cm med stam på 4. Fortfarande lite besviken, då jag hade hoppats på en högre höjd med tanke på värmen.
Gödslat med kvävestarkt gödsel tre gånger i sommar med en månads mellanrum.
Jag tillhör zon 2.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#724648 Mina växer på gränsen mellan zon 1-2. Jo det har inte varit som förväntat. Först tänkte jag att det var en variant som växer dåligt hos mig men de från de tidigare åren växer dåligt de med, trots bevattning och NPK. Kanske är jordmånen inte riktigt lämplig eller något annan faktor, vem vet.
Jaja vi får vänta och se när de etablerat sig bättre, med större rotsystem om de växer bättre då. Men av de som planterades i år (pau tong) kommer inte de minsta överleva vintern.
De som drevs fram år 2019 och 2020 är av okänd härkomst. Säljarna av fröerna på ebay sa att det var shan tong men vem vet..
Jag har gjort en hel del misstag på vägen, men det är en del av tjusningen med att pröva nya saker 🙂 .

Vi får se nästa år hur de kvarvarande överlevarna utvecklar sig, men kul och intressant är det.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#732587 Nu är säsongen slut för i år. En natt med minusgrader och samtliga löv knäcktes en efter en under förmiddagen. Lite fascinerande faktiskt hur tydligt det är att Paulownia inte gillar frost 😁
Rotskottet tittade fram sista veckan i maj och blev ca 170cm hög och 180 på bredden. Helt okej ändå.
Ska bli spännande att se om/hur mycket av stammen som överlever till nästa år 😊

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Paulownia Danmark  
#733105 Du får kolla ett lite här (borttagen länk) da hittar du frost säkra paulownia, där håller minus 43 grader C 🙂

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#734558 Länken verkar ha försvunnit?
Vad menar du med "frostsäker"? 😮

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Värmlänning  
#734560
Atakilla skrev:Länken verkar ha försvunnit?
Vad menar du med "frostsäker"? 😮

Det var riktad reklam.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Paulownia Danmark  
#734599 Jo ... Paulownia Danmark säljer just dessa frostsäkra paulownia sticklingar, som tål frost ner till minus 43 grader C.
Sticklingarna är certifierade hybridkloner som inte är invasiva (till skillnad från de fröförökade) och de kommer med EU-växtpass. --med vänliga hälsningar, Jesper

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Älgfoderodlare  
#758099 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#760912 Förra årets stam (4 cm) tog sig inte i år. Mängder med rotskott skjuter upp och alla utom ett rensas bort.
En väsentlig skillnad är att istället för parblad så får plantan i år 3 blad på varje nivå. 🤔
Är det någon mer här som noterat att era plantor "växlar upp"?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#760920 Uppdatering från boksson.
Alla plantor har gått hädan, utom en. Jag har ingen förklaring, allt såg bra ut i fjor höst. Kärvt klimat, eller dålig jordmån är några möjliga förklaringar.
Mitt försök med kjejsarträd under 3 år avslutas härmed.
Det blir nya tag med andra arter framöver.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

M Kråkshult  
#760949 Hej, tyckte detta verkade intressant och beställde 100 plantor från paulownia.dk och Jesper Skytte.
Det skulle betalas i förskott och plantor skulle komma senare. Gör inte samma misstag som jag.. kom inga plantor och någon återbetalning gjordes inte. Lycka till förövrigt spännande tråd! //Martin

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#770137 Uppdatering på den enda som överlevt.
Endast gödning, ingen bevattning i år. Start med ett rotskott.
Slutresultat 230 cm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).